לתרומות לחץ כאן

שוכר שלא שילם חשבונות והצטברו ריביות – מי ישלם?

שאלה:

שלום
אני משכיר דירה ויש דייר מלפני שנתיים שלא שילם כמה חשבונות מים
אני לא גר במקום והשוכר החדש לא אמר לי כלום (הוא שם את שמו ומשלם כל חודש) כעת קיבלתי עיקול בבנק על סכום מסוים וכך זה נודע לי
השוכר לא מכחיש ומוכן לשלם את החוב אבל בלי הריביות של השנה האחרונה כי הוא טוען שאני לא הודעתי לו והמוציא מחבירו עליו הראיה
אע"פ שלפי החוזה הוא צריך לשלם את כל החשבונות ואני לא אמור לעקוב אחריו אשמח לדעת מה הדין ע"פ דעת תורה??
יישר כח
(אשמח לדעת מי הרב העונה)

תשובה:

שלום וברכה,

אם החשבונות היו רשומים על שם השוכר הקודם, השוכר חייב לשלם את הכל. אם החשבונות רשומים על שם המשכיר והחברה דורשת מהמשכיר לשלם את החוב עם הריבית, אם יש היתר עסקה בחוזה שכירות בין השוכר למשכיר, יכול המשכיר לדרוש את הריבית מהשוכר. ואם אין ביניהם היתר עסקה אסור למשכיר לדרוש מהשוכר שישלם את הריבית.

בהצלחה. 

מקורות:

 

ישנם שני נידונים לבירור: א. האם השוכר חייב לשלם למשכיר את הריבית. ב. האם מותר לשוכר לשלם את הריבית.

אם החשבונות היו רשומים על שם השוכר שעזב, הוא חייב לשלם את החשבונות ואת הריביות. אבל אם החשבונות רשומים על שם המשכיר והשוכר משלם את החשבונות, הרי זה נחשב שהמשכיר חייב את הכסף לחברה והשוכר חייב למשכיר, כיון שהחברות לא מכירים בשוכר אלא במשכיר. ואם יש חיובי ריביות, למשכיר מותר לשלם את הריביות לחברה כיון שיש לחברות היתר עסקה, אבל לשוכר אסור לשלם למשכיר אם אין להם היתר עסקה ביניהם. וכמבואר בט"ז יו"ד ס"ק ג שאסור לישראל לומר לחברו שייקח הלוואה מהגוי עם ריבית והוא ישלם את החוב עם הריבית. כיון שבין הישראל הראשון לשני יש איסור ריבית. וכמו כן במשכיר ושוכר, למשכיר יש היתר עסקה עם החברה ולשוכר אין היתר עסקה עם המשכיר, אסור להתנות שהשוכר ישלם את החוב עם הריבית שמשלם עליו לחברה. אבל אם יש בחוזה שכירות היתר עסקה, המשכיר יכול לדרוש תשלום ריבית מהשוכר, כיון שכך היה התנאי שכל החובות שהחברה תדרוש מהמשכיר השוכר חייב לשלם, וחל גם כל חיובי הריבית. וכן כתב בספר נתיבות שלום סימן קע עמוד שסב. 

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. השוכר לא העביר את זה על שמו
    אבל בחוזה כתוב מפורש שעליו לשלם בזמן את כל תשלומי הדירה ואם הוא איחר הוא ישא בתוצאות זה לא תקף הלכתית??

  2. כאשר החוזה על שם המשכיר ובחוזה כתוב שישלם לשוכר, הגדרת החיוב שהמשכיר חייב לשלם על השימוש של השוכר, והשוכר משלם למשכיר את כל מה שמתחייב עבורו. ולחברה מותר לגבות ריבית מהמשכיר, אבל למשכיר אין אפשרות לגבות מהשוכר אם לא ערכו ביניהם היתר עסקה. ולכן אסור לשוכר לשלם את הריבית למשכיר.
    בנתיבות שלום שם כתוב שאם יכתבו שהשוכר חייב לשלם למשכיר את כל מה שמשלם עבור שימושו, מותר לשוכר לשלם למשכיר את הריבית ששילם, כיון שהחוב מתחיל רק כששילם. אבל אם כתוב בחוזה שמתחייב לשלם למשכיר עבור השימוש יש בעיה של ריבית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל