שאלה:
מה הדין יש היום המון מקומות שפשוט נמנעים ומסרבים להכניס רב , פעם אמר הרה״ג הרב יצחק יוסף ״ רק אין יראת אלוקים במקום הזה״ והשאלה האם מותר ללכת למקום כזה שאינם רוצים לקבל מרות מרב המקום?
מה המקור וההלכה בעניין
תשובה:
שלום וברכה
שאלתך מאוד מורכבת. כאשר בני המקום לא מעונינים ברב יכול להיות לכך כמה סיבות, לא בהכרח שהם לא רוצים לחיות חיים של יראת שמים, אלא לפעמים נכוו ממישהו שלא הצליחו להסתדר איתו, או שיש ויכוח ביניהם על מהות התפקיד ואת מי לקחת, או שדי להם ברב איזורי ולא רוצים רב בבית הכנסת, לכן לא הייתי עושה כלל. יש הבדל בין ישוב שחייב רב, לקהילה עירונית שפחות נזקקת לכך. ולכן תמיד הקובע הוא מי הם בני הקהילה, מה האוירה במקום, מה יהיה שם עם חינוך הילדים, מי יהיו החברים, מה המצב מבחינת שיעורי תורה, מבחינת עירוב מקווה וכדומה. התשובה לשאלה זו חייבת להיות מאוד פרטנית ומתוך היכרות.
שלום, איני מבין את תשובתכם, איך אתם מעיזים לומר שאין צורך ברב, איך אפשר ספינה בלא קברניט מטוס בלא טייס, חייל בלא מפקד, פועלים בלא מנהל, נבראים בלא בורא, וכי איש הישר בעיניו יעשה?! כל תחום בחיים יש מעמדות! הקב״ה קבע מעמדות מסכת הוריות ג, ח במשנה ״ כהן קודם ללויז, לוי לישראל, ישראל לממזר ח, וממזר לנתין, ונתין לגר, וגר לעבד משוחרר.״ ועדיין אם כולם שוים אבל אם כולם עמי הארץ , ויש ממזר תלמיד חכם ״ אבל אם היה ממזר תלמיד חכם וכהן גדול עם הארץיא, ממזר תלמיד חכם קודם לכהן גדול עם הארץ. ״ ברגע שאין רב למקום הרי כמו שאמר הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליטא רק אין יראת ה״ במקום הזה.
לא מובן לי איך אתם מזלזלים בכבוד התורה, הרי רב יש לו תפקיד, כמו להבדיל אין סוף הבדלות אבל כמו שיש יועץ משפטי שצריך לאשר שזה תואם את החוק כך רב כל צעד צריך לעבור דרכו כיוון שמכיר את הציבור שלו ויודע את ההלכה רק לו יש יכולים להוביל דרך ה״ במקום. אני מכיר כמה מקומות שפשוט ללא רב הגבאי עושה מה שבא לו , וכן מדליקים מאוורר בשבת לצורך המתפללים, לא מדבר על המאכלים ללא השגחה, וכו וכו. צריך לדעת גם שכל התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית הוקמו עקב סירובם לקבל את מרות רב המקום.
מה קרה לכם ?! איפה נעלם ״מרא דאתרא״ וכי אפשר שבעלי בתים ישליטו את ההלכה ? ינהיגו את דרך השם ( הרי שכל מהות התורה זה ללמוד לקבל מרות. להיות כפוף לרב ועל זה נאמר עשה לך רב… רב המקום שמכיר את הציבור שלו ויודע לתמרן בין צורך הציבור להלכה, במקומות בעלי בתים ומקומות של קירוב זה מתבקש יותר מכל.
ויש עוד רבות ורבות ואין מקום להוסיף שהמבין דבר מתוך דבר לא יאמר כך. וזה פשוט.
ומרן הרב עובדיה זצוק״ל היה מקפיד על מקום שאין רב.
וכפי שגוף לא יכול לעמוד בלי נשמה ( רק גולם) כך בית כנסת ומדרש בלא רב זה להיות גולם. וכי התנאים והאמוראים היו מוציאים פסק כפי שאתם כתבתם?! איפה נעלמה כבוד התורה?! הרב שיושב ומתפלל על הציבור שלו , שמוסר נפש על ישראל ודבר השם וכי שייך לומר שאין לו מקום בבית הכנסת ?! דרוש עיון גדול לפני שכותבים מה שכתבתם, וכן לראות להיכן דבריכם מובילים למקום חשכה ואפלה. והשם ישמור ויציל.
באמת שאסור להיות במקום שאין שם רב , וכך אמר הראשון לציון ״ורק אין יראת אלוקים במקום הזה״ .
לדעתי כדאי שתתייעצו עם רק גדול לפני שאתם כותבים
פלא עליכם דברים ש99 אחוז. יקראו עמי הארצות… נראה לי שזה מאוד חמור מה שכתבתם ולינק שאתם שולחים.
ביטלתם את כל ״הנביאים ״ של דורנו.
אני מתנצל שגרמתי לך לכעס שכזה, אבל נראה לי שאנחנו מבינים אחרת לגמרי את שאלת השואל…
הוא לא שאל אם זה בסדר שאין רב, הוא לא שאל אם זו הנהגה נכונה! זו הנהגה שגויה לגמרי, ובכל מקום ראוי וצריך שיהיה רב, וזה חד משמעי לגמרי.
הוא שאל אם מותר לגור שם, האם זה שהם מסרבים לרב זה מעיד עליהם שהם לא בסדר ואסור לגור איתם, האם זו הוכחה שהם אנשים רעים וחטאים לה' מאוד, הגדרה חמורה מאוד, מכאן תקרא שוב את תשובתנו.
גם כשלא מבינים משהו עדיין אפשר ומותר לשאול ולהעיר ולהאיר. אבל חובה לשמור על שיח מכבד. וזה עוד במקומות אחרים. כשמדובר ברבנים שמקדישים את כל כולם לציבור הרחב ועונים על שאלות הלכתיות בהתנדבות מלאה ושלא ע”מ לקבל פרס (גם אם לא, כ”ש כשזה מה שיש כאן) הרי שהחובה לדרך ארץ כפולה ומכופלת. ואדרבה התמיהה עליכם. וכי ככה נותנים ”מוסר” לרב המשיב שליט"א? בכזה זלזול? ובחדא מחתא גם ”דורשים” שהרב ”לא יזלזל” בכבוד התורה? הפוך על הפוך!
אשריך רבי יהושע… כבר התרגלנו.
ומי לך לדעת מי הכותב , וכי מי שמך לראש עלינו , בצניעות אומר שהכותב הינו רב ראש כולל ודיין, ומפה נבין שאין להתייחס לדברי יהושע, ומדוע אתם כותבים אשרייך?! לע״ד לא לעניין דברי יהושע . ואנא כתבינן מתוך כאב ולא מתוך זלזול.
לא זאת בלבד , השאלה לא היתה על מקום מגורים , וכי לא קוראים כהלכה? כך כתב ״ מה הדין יש היום המון מקומות שפשוט נמנעים ומסרבים ( *נמנעים ומסרבים כתוב ) להכניס רב , פעם אמר הרה״ג הרב יצחק יוסף ״ רק אין יראת אלוקים במקום הזה״ (* פה שואל השאלה -) והשאלה האם מותר ללכת למקום כזה שאינם רוצים לקבל מרות מרב המקום?
זאת השאלה. (*דהיינו האם ראוי ללכת למקום הנמנעים או מסרבים להכניס רב ?) ושוב נראה כפי שכתבתי לעיל, שיש למחות במקומות שמסרבים ונמנעים מלהכניס רב, ולא זאת בלבד שאם יש מקום בית כנסת/מדרש שיש רב לשם יש לפנות… ובמידה ולא הרי דודאי גם על זה ישאלו בשמים , היה לך רב במקומך ומדוע פנית למקום ללא מרות רבנית?
ומה ישיב ומה יאמר?!
יישר כח רבי בן ציון שליט"א על הדברים המחזקים.
השאר תגובה