לתרומות לחץ כאן

ביאור זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו

שאלה:

שלום וברכה,
בהלל נאמר הפסוק: "זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו".
למי או למה הכוונה במילה "בו"?
לקב"ה, או לעצם מהות שמחת היום?

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

לדעת רוב הפרשנים תיבת בו מתייחסת ליום עצמו, שנהיה שמחים בו, מחמת מעלתו, אולם לדעת המלבי"ם אכן הכוונה שנהיה שמחים בה' יתברך.

מקורות:

 

אבן עזרא תהלים פרק קיח פסוק כד

(כד) זה, עשה ה' – זאת שנפלא' בעינינו כמו אולי יעשה ה' לנו ככל נפלאותיו ורבי משה אמר כי הפעלים תחת שמות הפועל כאילו אמר זה היום עשה ה' לגיל ולשמוח בו וכמוהו אל תרבו תדברו נדעה נרדפה ולפי דעתי שכולם חסירי שי"ן וכן הם שנגילה ונשמחה בו אל תרבו שתדברו ונדעה שנרדפה:

 

רד"ק תהלים פרק קיח פסוק כד

(כד) זה היום. ויענו כולם ויאמרו: זה יום התשועה לה' כי הוא עשה אותו, כי הוא לא יוכל להיות בִּלְתּוֹ, לפיכך, אין לנו להיות עֲצֵבִים בישועת ישראל, אלא שנגילה ונשמחה עמהם בזה היום, כי מאת ה' היתה, והוא עשה אותו:

 

אלשיך על תהלים פרק קיח פסוק כד

(כד) זה היום עשה ה' וכו'. הנה ידוע מרבותינו ז"ל (סנהדרין צח א) על פסוק אני ה' בעתה אחישנה (ישעיה ס) כי זכו אחישנה לא זכו בעתה, כי יום הקץ הידוע לפניו יתברך, לא יבצר מהיות אז הגאולה על כל פנים אלא שהוא יתברך אם מאלינו נזכה ונשוב אליו, יקדים הזמן במהרה בימינו. ובזה יאמר הנה זה היום הידוע לפניו ית', אשר עשה ה' ותיקנו, שהוא היום הבא אשר הנביא דיבר (מלאכי ג) הנה יום בא לה', ידענו שנגילה ונשמחה בו, כי גם שלרשעים ילהט אותם היום הבא הנה הצדיקים ישמחו ויעלצו כדסמיך ליה (שם) וזרחה לכם יראי שמי וכו', וזהו נגילה ונשמחה בו, אך בקשתנו היא שלא יהיה בעתה כי אם שתחישנה. וזהו (כה) אנא ה' הושיעה נא, שהוא עתה שתחישנה. וזה לשני דברים, א' לתשועה מרעה ושעבוד, וזהו הושיעה נא. שנית טוב קנינו, וזהו אנא ה' הצליחה נא:

 

מצודת דוד תהלים פרק קיח פסוק כד

(כד) זה היום – יום הגאולה ההיא עשה ה' ולזה נגילה ונשמחה בו כי בוודאי לעולם תהיה לא כמעשה בשר ודם שאינו מתקיים:

 

מצודת ציון תהלים פרק קיח פסוק כד

(כד) נגילה – מל' גילה ושמחה:

 

חומת אנך תהלים פרק קיח

* חומת אנך תהלים קיח.

* פירוש על הפרק/הסימן כולו (הפירוש אינו מתייחס בהכרח לפסוק/סעיף וכדו' שממנו הגעת). 

מלבי"ם תהלים פרק קיח פסוק כד

(כד) זה היום אשר עשה ה', הוא מיוחס לה', ובו נגילה ונשמחה, בה' נשמח לא בהתשועה עצמה, כי עקר השמחה היא מה שנודע לנו שה' עמנו ושנתן ליראיו נס להתנוסס:

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל