לתרומות לחץ כאן

וקידשתו – כהן קטן

שאלה:

ראיתי שאלה מעניינת, מטפלת שיש לה ילד כהן, צריכה להאכיל אותו לפני ילדים אחרים?
השאלה הזאת עוררה אצלי שאלה דומה, בלי קשר לכהונה, תינוק קודם לתינוקת בהאכלה? תינוקת קודמת לתינוק בהלבשה? אולי לעניין הלבשה, ניתן לדון שכל הסברא להקדים אשה זה הרי מפני שבושתה מרובה וזה הרי לא שייך בתינוקות. אמנם לשאר הנקודות יש לעיין.

תשובה:

שלום וברכה

לגבי מצות וקדשתו, אם היא נוהגת בכהן קטן שאינו ראוי לעבודה, נחלקו אחרונים:

המגן אברהם בסי' רפב ס"ק ו סבר שאין חובה לכבדו, וכן צידד הפרי מגדים בפתיחה לסי' קלה. ואילו בשם המהרי"ט והרדב"ז הביא המגן אברהם שם שנראה שחובה להקדים ולכבד גם כהן קטן. וראה הגה' רעק"א לסי' רפב ובמנחת חינוך מצוה רסט שנראה שהחמירו בזה. וראה שו"ת כתב סופר או"ח סי' טו, שלדעת המגן אברהם, גם אם הגיע לכלל י"ג שנה אלא שלא הביא שתי שערות, אין חובה לכבדו [אלא שלעולם לא נוכל לדעת זאת בבירור, ואדרבה, חזקה דרבא קובעת שהביא שתי שערות].

גם תינוק קטן מאוד שאין מרגיש בכבוד…, לדעת המחייבים הנ"ל מצוה לכבדו, כך הורה הגר"ח קנייבסקי לשאלתו של ידידי רבי דוד כהן שליט"א, כיון שניכר לאחרים שהוא נוהג בו כבוד, ויש לעיין המטפלת הנמצאת לבדה ואין איש רואה שהיא מקדימה את הכהן, אם יש בזה טעם…

יום מבורך.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. יישר כוח על התשובה המהירה.

    ומה בקשר לנושא השני? להקדים להאכיל ילד ולהקדים להלביש ילדה? (ובעצם זה נוגע גם למלצר בחתונה / לגבאי צדקה וכדומה)

  2. בגוף התשובה, כל מה שהתייחסנו לדיון אם יש מצות וקדשתו בכהן קטן, אמור בין השאר לגבי המצוה לחלוק לו מנה יפה בראש.

  3. השואל היקר גם התייחס למקרה של תינוק ותינוקת, כאשר התינוק הוא לא כהן.-ועל זה הוא לא קיבל תשובה.אגב לגבי השאלה הראשונה ולשיטת המחמירים מה יהיה דינו של שתי תינוקים בלילה שלפני הברית מילה עד זמן הבוקר שעת הברית,-דהרי מאז כניסת יום השמיני עד הברית- כהן זה נקרא ערל וממילא לא נותנים לו תרומה לשתות,ויתכן שבשעות אלו לכולי עלמא לא יהיה דין וכבדתו לגביו.

  4. אם אינו כהן אין נושא של כבוד, ולכן ככל ששניהם מקבלים בשווה אין דין קדימה. הקדימה שנאמרה בצדקה היא כאשר יש לנו כסף מוגבל והשאלה מי יקבל, ולא כאשר השאלה את מי נכבד לקבל ראשון.
    לגבי שאלתך השניה, צ"ע.
    ובכל מקרה יש לזכור שכל מה שכתבנו הוא רק לפלפולא, והעיקרון המנחה של המטפלת הוא תמיד מה חשוב יותר ומי נזקק יותר כרגע, מדובר בילדים קטנים שמוגדרים הלכתית כחולים והם גם חסרי ישע, והנושא העקרוני הוא בעיקר הצורך שלהם!

  5. תודה על התשובה החשובה.
    ברור ומובן מאיליו שמדובר כאן שהכל בצריכה שווה אצל שתי התינוקות ,ורק אז השאלה מתחילה.הנידון שהשואל ביקש לדעת -מתיחס רק לצרכי אכילה והלבשה וכדאיתא הקדימות בגמרא במסכת הוריות.ורק ביקש בירור למעשה במקרה הנ"ל מהי ההלכה.שוב תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל