לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

למי שייך המלגה בגין עיכוב בטיסה

שאלה:

כבוד הדינים שלום רב – ראשית ברצוני להודות לכם על האתר והמידע הרב שאני מקבל מכם בעיקר בדיני ממונות ורוצה לשמוע פסק דין בנוגע לסיפור שהתרחש אצלנו לפני מספר שבועות
עשינו נסיעה לתלמידי הישיבה וכל תלמיד היה צריך לשלם כרטיס טיסה לניו יורק היה מספר תלמידים שלא היה להם כסף אספתי עבורם כרטיס שלם או חלקי לפי הצורך – בפועל היה עיכוב בטיסה והחברה מחזירה 300 דולר למי שייך הכסף ?
וכן היה אנשי צוות שהישיבה קנתה עבורם כרטיסי טיסה ועכשיו מקבלים פיצוי 300 דולר למי זה שייך ?
אשמח לקבל תשובה עם נימוקים
בברכה 

תשובה:

שלום וברכה,

הפיצוי התקבל בגין עיכוב הטיסה, הועבר לנוסעים ושייך לנוסעים שהתעכבו בנסיעה ולא לרוכשים שרכשו את הכרטיס.

בהצלחה.

מקורות:

בגמרא כתובות צח, א וכן נפסק בשו"ע סימן קפג ס"ו שליח שקיבל מתנה מהמוכר [בדבר שיש לו קצבה] שחולקים בו השליח והמשלח. רש"י פירש שיש ספק למי התכוון לתת את המתנה ולכן חולקים בו. ושיטת הרי"ף שהטעם שחולקים משום שהמעות של של המשלח עם השליח גרמו למתנה, וכיון שההנאה באה בגלל שניהם – חולקים בו שניהם. וראה ברמ"א ובש"ך ובקצות שדנו אם פוסקים כטעם של רש"י או הרי"ף. 

והנה לשיטת רש"י ודאי שבמקרה דנן שהחברה נתנו פיצוי לנוסע, הכסף שייך לנוסע ולא יחלקו בו שניהם כיון שאין ספק למי ניתן המעות. ויש לדון לדעת הרי"ף שביאר שהטעם שחולקים כיון ששניהם גרמו להנאה. אלא שנראה גם לדעת הרי"ף כל דבריו נאמרו רק בתוספת מתנה שניתנה לשליח, ששניהם חולקים בו. אבל פיצוי שניתן לנוסעים בגין עיכוב אין זה מתנה אלא פיצוי עבור עגמת נפש, ואין כוונתם להחזיר את כספי הנסיעה לרוכשים את הכרטיסים, אלא תשלום על העוגמת נפש, והרי זה כשליח שניזוק שהתשלום יהיה רק לו ולא למשלח. ולכן נראה שבמקרה זה לכו"ע התשלום שייך לנוסעים שהתעכבו בנסיעה ולא לישיבה ששילמה על הכרטיסים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ניתן לכאורה לראות בזה כהנחה בתשלום או כהחזר חלקי על הסכום ששולם. לכאורה ניתן גם לבדוק אם אדם שקיבל כרטיס חינם תמורת נקודות האם הוא קיבל החזר כספי למרות שלא שילם או שקיבל החזר בנקודות ששילם

  2. הפיצוי הוא על העגמת נפש ולא החזר כספי. ולכן הפיצוי נמדד לפי העוגמת נפש ולא לפי העלות של הכרטיס, ופעמים שהפיצוי יעלה על מחיר הכרטיס.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל