שאלה:
לכבוד הרב שליט"א,
כלל ידוע הוא שרק כלי סעודה צריכים טבילה.
לכן תנור ומקרר א"צ טבילה.
שאלתי הוא אמאי קדירות וכדומה א"צ טבילה.
גם אותם אין מביאים להשולחן.
מהו הכלל שאנקוט בידי כדי להחליט על כל כלי שאין הדרך להביא אותה על השולחן, אם חייב טבילה.
אשמח למקורות אם זה לא טירחה.
בברכה
תשובה:
שלום וברכה
כל הכלים המשמשים לסעודה כולל אלו המשמשים להכנתה, כמו סירים מחבתות ועוד חייבים טבילה, בתנאי שהאוכל בא במגע ישיר עם הכלי [למעט חצובות הגז וכדומה].
כלים הבאים במגע עם האוכל רק בשלבי ההכנה הראשונים [נפה, סכין שחיטה, כלי לישה] – מטבילים בלא ברכה.
כלי איחסון שתמיד משתמשים בהם כשהמאכל עטוף, אינם טעונים טבילה.
מקורות:
ראה שו"ע יו"ד סי' קכ סעי' ד-ה, וערוך השלחן שם סעי' לב, ש"ך שם ס"ק יז וחכמת אדם סי' עג סעי' ז, וראה עוד דרכי תשובה סי' קכו ס"ק ו.
תודה רבה על התשובה המפורטת היטב.
לגבי התנאי ש'האוכל בא במגע ישיר עם הכלי', עם אני מיקל לחמם על פלעטה בשבת ולפעמים מניח חלה ישר עליה, הפלעטה טעון טבילה?
מה עם אני מניח החלה על נייר אלומיניום דק שטפל לה?
ישר כח גדול
היא לא מיועדת לכך, וזה נעשה דרך אגב כשימוש טפל ואין חיוב טבילה.
השאר תגובה