לתרומות לחץ כאן

מהות הבטחון בה' לשיטת הגר"א

שאלה:

מחילה כבוד הרב, אבל תוכלו לעזור לי להבין את דברי הגר"א? לא הבנתי מה ההבדל בין ביאור הגמרא לבין החידוש של הגר"א בהבנת הפסוק.
בשניהם זה נראה שהביאור הוא שהבוטח בה' ניצל מן הצרה בזכות ביטחונו בה' שלא תגיע אליו הצרה.

הנה לשון הגר"א:
הגר"א כותב בספרו 'אמרי נועם' (עמ' 91) על הפסוק מתהילים "משמועה רעה לא יירא, נכון לבו בטוח בה'" – "ממה שהביאה הגמרא על זה האי קרא [=הפסוק] 'משמועה רעה לא יירא, נכון לבו בטוח בה", משמע שהביטחון היה שאין הצרה בתוך ביתו. אלא צריך לומר שבאמת הכי פירושו [=כך פירושו]: שהוא היה בטוח בה' שלא תבוא לו צרה בתוך ביתו (ומה שמיצינו כמה צדיקים שהיו להם צרות, יש לומר שהכול לפי אומץ הלב בבטחונו על ה'. וכמו שכתוב במסכת חולין, דף ז, שאני [=שונה] רבי חנינא דנפיש זכותיה [= שרבים זכויותיו]).
כל היכי דדרשת להאי קרא מרישא לסיפא מדריש וכו'. לפירוש ראשון, 'משמועה רעה לא יירא' מה טעם? משום נכון לבו בטוח בה' שלא יביא עליו צרה. ולפירוש השני, משום בטוח בה' בשכר זה משמועה רעה לא יירא".

תשובה:

שלום וברכה

הגר"א שם מביא שני ביאורים בענין זה:

1. יכול להיות שיש צרה בביתו, ולא ניתן לבטוח שאין צרה בביתו שהרי הצרות שכיחות גם אצל צדיקים, אלא שאין צווחה בביתו, כיון שהוא יודע שאין רע יורד מלמעלה והכל לטובה. ממילא, מה שאמר הכתוב משמועה רעה לא ירא, אין הכוונה שהוא משום שאין בעיה או קושי בבית, אלא משום שכל קושי הוא רק נסיון וכפרה ואין כזה דבר צרה. אין לפחד מקשיים.

2. בזכות האמונה והבטחון אדם יכול להנצל מכל קושי וצרה, והכל תלוי באומץ בטחונו בה', ממילא משמועה רעה לא ירא, כי הוא סמוך ובטוח שהיא שמועת שקר ואין לו כל קושי בביתו, הכל מצויין.

שנזכה לכל הטוב בגלוי ובנקל ובשמחה תמיד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל