לתרומות לחץ כאן

נשיאת אקדח בשבת

שאלה:

שלום וברכה הפנה אותי האדמור מאונגוור שליט"א
השאלה מחולקת לשלוש
אני ואשתי נושאים אקדח
בחודשים האחרונים התחלתי לקחת את זה איתי לכל מקום ברמה שזה לא זז ממני – וממנה
ידוע לי שזה כלי שמלכאתו לאיסור ולכן יש התרים מגדולי דור הקודמים (הרבי מצאנז) ובימינו (הרב הראשי רבנות ועוד) שאמרו שזה בגדר פיקוח נפש וכו
השאלות.
1 האם יוצא מצב שלאשתי קשה לנשוא את זה תוך כדי הליכה בשבת (היות ובשבת נשים פחות הולכות עם תיקים או ציוד שניתן להצמיד לגוף כל הכלי) האם מותר לי לעזור לה לנשוא את הכלי היות והאתר הוא של בעל הכלי עצמו להגן על עצמו והסובבים עם הכלי שלו
2 האם מותר לי לקחת את זה במקום שאין עירוב האם יש בכלל עניין של טלטול נשק בשבת
3 במידה ומותר בשבת לטלטל את שלי האם מותר לי לטלטל
את שלה על הדרך

שאלת בונוס אם אפשר
שנשאלתי ע"י חברים לא מעט
אם הרב מבין בזה שמחזירים בדרך כלל את הנשק לכספת צריך לפרק מחסנית לבצע בדירכה לראות שלא נכנס כדור לקנה אני עד היום לא עושה את זה בשבת פשוט מכניס את זה כמו שזה האם יש בזה משום בונה או דבר נוסף שלא חשבתי עליו

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

ראשית, נתקיים בשאלתך שאלת חכם חצי תשובה, כלומר, נכון הדבר שיש שסברו שכלי נשק המיועד להרתעה דינו ככלי שמלאכתו להיתר, וגם אם הוא כלי שמלאכתו לאיסור, כאשר אתה כרגע משתמש בו לצורך הרתעה כדרך שעושים זאת, זה נחשב צורך גופו, אבל החסרת בשאלתך את הפרט העיקרי, היכן אתה גר? קשה בעיני לומר שבכל מקום ובכל עת ובכל שעה יהיה צורך גופו להסתובב עם אקדח… כך שהפרט העיקרי בשאלתך חסר.

ומכל מקום ברור שדי באקדח אחד, ולכן, עד כמה שאתם הולכים יחד, אין להתיר לך לסחוב גם את האקדח של אשתך כדי שבשבעת מעשה שלא תבוא תתן לה אותו לשימושה. ולא רק בגלל שדי באקדח אחד בשביל חשש רחוק זה, אלא גם משום שסיבת ההיתר לטלטלו בין השאר היא משום שעיקר שימושו הוא להרתעה ולא לירי ממש, וסברא זו לא קיימת עד כמה שהיא לא הולכת איתו אלא אתה שומרו עבורה.

במקום שאין עירוב בודאי אסור לטלטל אקדח אלא לצורך פיקוח נפש.

אז שוב, אם אתם גרים במקום מסוכן שבו ניתן לומר שיש כאן נושא של פיקוח נפש ממש, מותר לקחת עבורה ומותר גם חוץ לעירוב [ככל שיש הכרח לצאת חוץ לעירוב, בדרך כלל אין הכרח כזה ואז בודאי אין היתר של פיקוח נפש!], במקום שאין כל צורך להסתובב עם אקדח או בסיטואציה שאין צורך בכך, אין לטלטלו כלל, וכאשר יש בכך צורך אפילו רחוק מעט ואתם הולכים יחד, די לכאורה באקדח אחד.

לכאורה בפירוק מחסנית וחיבורה אכן יש לחוש משום מתקן מנא, וכדאי להמנע מלעשות זאת בשבת ככל שאין סכנה בדבר, אבל אם יש בכך סכנה אפילו רחוקה, בודאי יש לפרק.

מקורות:

על הצד שאקדח הוא כלי שמלאכתו להיתר ראה שמירת שבת כהלכתה פרק כ הערה כח שסבר שהואיל ורוב תשמישו של אקדח הוא להרתעה [במקום שאין סכנה מוחשית] הוא כלי שמלאכתו להיתר, וכן במקום שיש סכנה מוחשית הוא נחשב כלי שמלאכתו להיתר כיון שהוא משמש להצלת חיים דבר המותר בשבת, למרות שיש לפקפק בזה ולכאורה הדבר תלוי בנדון הפוסקים לגבי סכין של מילה אם הוא נחשב כלי שמלאכתו להיתר כיון שהמילה ביום השמיני מותרת בשבת, לכן אף שיש להחמיר שדינו כמוקצה כאשר יש סיבה אמיתית לנשיאת הנשק יש פתח מרווח להתיר. כשאין כל צורך בטחוני, החשש הוא שהנשק נחשב מוקצה מחמת חסרון כיס, כיון שאז בדרך כלל אנשים שם רגילים לשים אותו בכספת.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כבוד הרב מחילה על ההתערבות אבל תורה היא וללמוד אני צריך.

    הרב שליט"א כתב שאם אין צורך מיוחד לצאת מגבול העירוב הרי שאין היתר לכך וכאן הבן שואל ראשית כל מה מוגדר כ”צורך מיוחד”? ושנית מה ההיתר לגור שם ולהסתמך על ההיתר? באותה מידה היינו יכולים גם להגיד שאם אין צורך חיוני אין היתר להיכנס לשאלה הזאת! (בלי להיכנס לשאלה של התגרות באומות במגורים שם שזה נידון בפ”ע, מצות ישוב א”י אכן גדולה אך לא נראה לי לענ”ד שהיא קודמת לשמירת שבת כהלכתו ללא פשרות והיתרים)

  2. אתה צודק, אין לצאת מחוץ לעירוב עם נשק אלא לצורך פיקוח נפש.
    לגור שם זה נושא בפני עצמו, מעבר לדיון הרחב לגבי התועלת במגורים שם – שיש בהחלט מקום וסברא לומר שהמגורים שם יוצרים אפשרות ביטחונית לכל חלקי ארץ ישראל, עיין ערך הנסיגה מעזה ותוצאותיה, ומעבר לדיון לגבי מצות ישוב ארץ ישראל וכיבושה בזמן הזה, שהוא נושא רחב בראשונים, יש את הנושא של גדרי מכניס עצמו לאונס, ואני חושב שכאן בכל מקרה מדובר בגרמא רחוקה מאוד, ואין מקום לומר שאסור לגור שם מחשש שאולי זה יכריח אותך לשאת נשק ואולי תצטרך לפעמים לעשות פעולות מחשש פיקוח נפש, זה רחוק מאוד בעיני.

  3. תודה כבוד הרב על התשובה
    רק שחשוב לי לציין בלי יותר מידי להכנס לפרטים כי רבים הם והם נמצאים באגף לכלי ירי כל עניין בטיחות ואחסנה של הנשק ובזה אפרט מעט הנשק תמיד נמצא או על הנושא או בכספת אם אני נמצא במקום שאין כספת זה חייב להיות עלי כולל בשינה שזה מתחת לכרית
    לעניין מקום מגורים נכון שמקומות מסויימים בארץ הם עם יותר סיכון למרות שלאחרונה כל מקום בארץ הוא בגדר סכנה ראה ערך ירושלים השבוע בלבד ולגבי נשיאה של הנשק של אשתי זה למעט זמן תוך כדי הליכה ממקום למקום אין ואסור להשאיר את זה במקום שיכול אדם אחר לגשת אליו (מותר לאדם שיש לו רישון לשמור לזמן מועט) לכן השאלה היית לו יציור שאשתי מבקשת ממני לנשוא את הנשק שלה כמה דקות עד שהיא מורידה את הילד מהידיים וכד'
    לגבי ספק פיקוח נפש לא לגבי הסיפא של הדברים של הרב כל מקום בארץ יכול להתרחש בכל רגע נתון פיגוע ירי השם ישמור וכל אזרח הוא בגדר מציל חיים ורואים לדוגמא מה היה בשבת בנווה יעקב שלא היה שם מישהו עם אקדח שהיה יכול להציל חיים והצלת חיים זה תלוי ברבים שיסתובבו עם זה לא רק להרתעה אלא לפגוע במי שמגיע לפגוע ולהציל כמה שיותר חיים בשורות טובות ויישר כח

  4. הכלל שהזכרת ידוע לי, אני רק חושב שבדרך כלל מספיק נשק אחד, לכן בשבת כשאתם הולכים ואתם במקום ישוב, אין סיבה לשני נשקים, הנשק של אשתך יכול לכאורה להשאר בבית, ודי בכך שאתה עם אקדח. מבחינת חובת ההשתדלות זו ההנהגה המספקת והמקובלת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל