לתרומות לחץ כאן

עקירת עץ פרי לצורך הרחבת הדירה

שאלה:

האם מותר לעקור עצי פרי. שנמצאים בגינה, על מנת לבנות חדר לילדים, מפאת חוסר מקום. ואין אפשרות להכניס את הילדים לאותו חדר מפאת צניעות ומקום (2 בנים 2 בנות).

תשובה:

שלום וברכה

כיון שלא מדובר בדרך השחתה אלא כדי להשביח את המקום יותר, מותר מעיקר הדין לעשות זאת, אלא שכיון שיש בעקירת עץ מאכל חשש סכנה יש להקפיד לכתחילה לעשות זאת על ידי גוי, והמהודר ביותר למכור לו את האילן לפני קציצתו, ועוד יותר, שישתול אותו במקום אחר אם זה אפשרי.

שבת שלום.

מקורות:

אף שהתורה אסרה עקירת אילנות שנאמר (דברים כ,יט) ‘לא תשחית את עצה’, אך נתבאר בגמרא ובפוסקים שאיסור זה הוא רק כשהדבר נעשה דרך השחתה, אך אם נעשה לצורך האדם אין בזה איסור זה. ומשום כך מבואר בגמרא (ב”ק צב,א) שמותר לקצוץ אילן המזיק לאילנות אחרים, או לשדות אחרים, וכן בבבא בתרא כו,א מבואר שמותר לקוץ אילנות דקל כדי שלא יזיקו הציפורים שבאים אליו לענביו של רב יוסף. ומטעם זה כתב בחוות יאיר סי’ קצ”ה שאילן המחשיך ביתו של אדם, מותר לעוקרו, אך כתב שאם ניתן לקוץ את ענפיו אין לעקור את האילן אף אם מחמת כך יצטרך מפעם לפעם לקוץ האילנות שוב. וכך מבואר גם בתשב”ץ קטן סי’ שס”ט שאילן המזיק לבית אפילו הוא נושא פרי מותר לקוצו, וכן בשו”ת הרשב”א ח”ז סי’ תק”י.

ומכיון שבדבר זה יש גם חשש סכנה כמבואר בגמ’ בב”ק שם ובסוכה כט,א אף שבחוות יאיר שם כתב שכשהאילן מפריע לו אין לחוש גם לסכנה, אך בתועפות ראם על היראים בסי’ שפב אות ד’ כתב שסכנה יש בזה, ולכן כתבנו שאם ניתן לעשות את הקציצה על ידי מכירתו לגוי והעברתו למקום אחר שבכך אין זה ‘בל תשחית’ כלל עדיף לנהוג כך. ור’ עוד תשובה בשו”ת שבט הלוי חלק ב’ סי’ ר”ח לענין קציצת אילן ששורשיו נכנסים לקברי צדיקים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל