שאלה:
שלום עליכם,
אם העיר אילת לא נחשבת כחלק מארץ ישראל, למה לא עושים שם יום טוב שני של גלויות?
תורה רבה, אשמח לנימוק המענה
תשובה:
נדון זה אכן תלוי בזה, יש הסוברים שדין אילת כדין ארץ ישראל לענין יום טוב שני, ויש הסוברים שדינה כדין חוץ לארץ, והכרעת גדולי הפוסקים שיש לנהוג בה כחומרי שני המקומות, מצד אחד להניח תפילין, ומצד שני, להמנע מעשיית מלאכה.
לענין השמיטה, כל הערבה הדרומית נהגו להקל בה שאין דיני שמיטה, מקו רוחב 30.
ראה כאן לענין גבולות הארץ.
מקורות:
ר’ בספר יום טוב שני כהלכתו פרק י”ח סעיף ו’ שהביא את כל דעות הפוסקים בזה באריכות, והביא שדעת הגרש”ז אוירבך והגרי”ש אלישיב זצ”ל היא שיש לעיר אילת דין ספק אם נכבשה על ידי הולכי מצרים או לא ולפיכך יש לנהוג בה כחומרי שני המקומות. ור’ עוד באריכות בתשובות עטרת פז יו”ד סימן ו’ שהביא דעות פוסקים רבים הסוברים שאין צריך לנהוג יום טוב שני באילת כלל.
זאת אומרת שביום שלכאורה צריך לציין יו"ר שני של גלויות, נניח תפילין אבל נשמור קדושת יום טוב בהימנעות ממלאכות?
ומה לגבי התפילה? נוסח יום חול או חג?
תודה רבה
האם מותר לצאת לאילת לטיול, אולי כיון שהוא ספק חו"ל כנ"ל יש להתיר?
נכון. נוסח חול.
כיון שיש סברות שונות וצירופים שונים להתיר יציאה לחו"ל לצורך טיול, וכאן מדובר רק בספק, המיקל מן הסתם יש לו על מה לסמוך, כמובן בתנאי שכל הטיול על טהרת הקודש.
ראה כאן שיעור מענין בנושא זה.
https://olamot.net/shiur/%D7%90%D7%99%D7%9C%D7%AA-%D7%95%D7%92%D7%91%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%A8%D7%A5-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C
השאר תגובה