לתרומות לחץ כאן

המשכורת של האישה שייכת לבעל?

שאלה:

זה אומר שהוא מחליט לה מה לעשות ים הכסף או שהיא צריכה לפרנס אותו ? ואם כן מה היא הסיבה ובמידה והאישה עובדת והבעל מחליט לה על הכסף למה היא צריכה בנוסף לתרום את עצמה על עבודות הבית ושאר הדברים זה לא אמור להיות שהבעל דואג לאישה והאישה דואגת לגבר ולא כביכול שהיא תצטרך לדאוג לו פי שניים

תשובה:

שלום וברכה,

ההלכה שהמשכורת שייכת לבעל היא תקנה לטובת האשה. חז"ל תיקנו שהבעל משועבד לפרנס את אשתו, וכנגד זה תיקנו שאשה שעובדת המשכורת שייכת לבעלה. התקנה שהמשכורת שייכת לבעל הוא לטובת האשה כדי שהבעל יזון אותה. ולכן חז"ל נתנו אפשרות לאשה שתאמר 'איני ניזונית ואיני עושה' דהיינו שהיא מסכימה לוותר לבעל שלא יפרנס אותה והכסף שהמעשה ידיים שלה [משכורת] שייך לה ולא לבעל. ומאידך הבעל לא יכול לומר לאשה אני לא מפרנס אותך ותיקחי את המשכורת לעצמה, אלא הוא חייב לפרנס אותה, וכנגד זה הוא זכאי במשכורת שלה. פירושו של דבר חז"ל דאגו כאן לטובת האשה ולכן רק האשה יכולה להחליט בנושא.

ולכן האמירה שהבעל הוא המחליט בכסף של אשתו לא מדויקת כלל. מעבר לכך, הבעל חייב בעוד כמה דברים כלפי אשתו, וכן האשה חייבת לבעל לכמה דברים, אבל אין מושג שהאשה חייבת לבעל והבעל לא חייב. מערכת נישואין קיימת מתוך התחייבות הדדית ולא חד צדדית.

 בהצלחה.

מקורות:

שולחן ערוך אבן העזר הלכות כתובות סימן סט

סעיף א

 כשנושא אדם אשה מתחייב לה בעשרה דברים, וזכה בה בד' דברים, אפילו לא נכתבו. 

סעיף ב

 אלו הן העשרה דברים: מזונותיה, וכסותה, ועונתה, ועיקר כתובתה, ורפואתה, ולפדותה אם נשבית, וקבורתה, ולהיות ניזונת מנכסיו ויושבת בביתו אחר מותו כל זמן אלמנותה, ולהיות בנותיו ניזונות אחר מותו עד שיתארסו, ולהיות בניה הזכרים ממנו יורשים כתובתה יותר על חלקם בירושה שעם אחיהם. 

סעיף ג

אלו הם הארבע: מעשה ידיה, ומציאתה, ופירותיה, וירושתה. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל