לתרומות לחץ כאן

ביטול זכרון דברים

שאלה:

שלום רב
לפני כששה שבועות חתמנו על זכרון דברים על מכירת הדירה שבבעלותנו.
התננו את המכירה בכך שהקונים יקבלו אישור עקרוני למשכנתא תוך שבועיים. וגם היה תנאי של שני הצדדים שהעיסקה תתבצע רק בברכתו של האדמו"ר שלנו תנאי זה שיקבלו את ברכת האדמור היה ללא הגבלת זמן, כי האדמור היה בבריאות ולא חששנו כל כך שיכול להיות מצב של התעכבות מוגזמת עד לקבת תשובת האדמור שלנו.
לאחר מכן הקונים שלחו שאלה לבית האדמו"ר שלנו התשובה התעכבה
ניסינו לערב את הגבאי הרב פלוני אך הקונים טענו שהם לא מאמינים לו שהוא באמת מכניס את השאלה לאדמור.
הם טענו שהם רוצים תשובה רק דרך הגבאי השני הרב אלמוני שכאמור התעכב ואמר כי יש לו את הפקס אך עדיין לא קיבל עליו תשובה.
השאלה שלנו היא היות וכעת המצב אצל האדמור שלנו נעשה מורכב מבחינה בריאותית, ואין לדעת מתי יוכלו לקבל תשובות. והיות ואנחנו כבר רכשנו דירה אחרת וצריכים להעביר עליה תשלומים, האם מותר לנו להפר את העיסקה לאחר שחתמנו זיכרון דברים כאמור לעיל ונעשה קנין כספי. בכדי שיהיה לנו את התשלומים האחרונים לדירה החדשה.
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

המוכר צריך להודיע לקונה שהוא נותן לו פרק זמן של יומיים להחליט או שממשיכים את העסקה וחותמים חוזה או שהזיכרון דברים בטל, ואז מותר למוכר למכור את הדירה לקונה אחר.

בהצלחה. 

מקורות:

כאשר היה תנאי שהעסקה תסתיים אחרי ברכת האדמו"ר ודאי שאין הכוונה שהדבר ייסחב מעבר למצופה, וכיון שהאדמו"ר חלה לאחרונה ולא ידוע מתי תתאפשר כניסה לאדמו"ר, ודאי שעל דעת כן לא התנו, ולכן מותר למוכר לסגת מהעסקה אם הקונה לא ממשיך את הליך רכישת הדירה. 

אם הקונה מסרב להמשיך את העסקה מבלי לקבל את ברכת האדמו"ר, מותר למוכר לסגת מההסכם של הזיכרון דברים כיון שעל דעת כן לא נחתם הזיכרון דברים, אולם מסתבר ששום גורם לא יחשב כמפר את הזיכרון דברים – המוכר לא מפר את הזיכרון דברים כיון שברור שלא התכוונו על סחבת שלא ידוע מתי תסתיים. והקונה לא נחשב שמפר את הזיכרון דברים כיון שהתנו בעסקה שמעוניינים בברכת האדמו"ר, וכיון ששום צד לא נחשב שמפר את החוזה לא חייבים לשלם את הקנס המוטל בזיכרון דברים וצריך המוכר להחזיר את המקדמה של הקונה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל