שאלה:
בס"ד
שלום כבוד הרבנים!
בשבת קודש, כאשר אני בא לחצות כביש ומגיע רכב, הוא עוצר בגללי ואז לוחץ על דוושת הגז שוב לאחר שאני עובר. האם אני כביכול עוזר לנהג לשרוף דלק ולחלל שבת יתר על המידה, למרות שהוא כבר עושה את זה מעצמו מעצם נהיגתו ברכב?
אשמח לעזרתכם בעניין, תודה!
תשובה:
שלום וברכה
יש להשתדל להמנע מלגרום לנהג לעצור בשבת [בעבר יש שאמרו שכל זה הוא בכלל "הלעיטהו לרשע וימות", אולם כיום שרובם תינוקות שנשבו, חבל להכשיל].
מקורות:
ראה בספר בינה ודעת פרק י”ט סעיף י”ז שהביא אריכות רבה בפוסקים בענין זה והביא שם כמה עובדות מגדולי ישראל שדאגו למנוע ממומרים לעשות איסורים מיותרים בשבת.
תודה על התשובה המהירה!
שחכתי לציין עוד עניין. אני גר ליד רחוב צר. לקראת סוף השבוע יש הרבה רכבים שחונים על המדרכה כולל אותי.
בגלל שהרחוב הוא צר ודו-סיטרי, לעיתים הרכב שלי מפריע לתנועה זורמת של שני הצדדים, ואחד מהצדדים חייב לעצור על מנת שהשני יעבור.
מדבריך, עדיף שלא להחנות את הרכב ברחוב כזה בסוף השבוע על מנת לא להכשיל את אלה שנוסעים בשבת? עדיף להחנות את הרכב במקום חנייה מסודר?
אשמח לעזרתך.
אכן עדיף, אבל זה כבר פחות חמור, כי זה לפני שבת ומאוד עקיף…
"יש להשתדל להימנע מלגרום לנהג לעצור בשבת".
השאלה:
האם עד כדי לאסור על יהודי אורתודוקסי, לחצות את הכביש,
בשעות שידוע שקיימת תנועת רכבים של נהגים חילונים?
תלוי מה מטרת ההליכה?
תודה.
אפשר לחצות כשאין רכב כרגע או כשבלאו הכי עצר.
יש מקומות שהמעבר חציה ארוך,
ואין איך לראות את הרכבים שמגיעים,
עד שהם כבר ממש קרובים.
האם במצב כזה אסור לחצות,
בשעות שידוע שקיימת תנועת רכבים לעיתים קרובות?
תלוי מה מטרת ההליכה?
תודה.
אם נראה לו שאין רכב מותר לעבור, ויסמוך על המקילים בזה.
השאר תגובה