שאלה:
לכבוד הרב,
אחרי שקין הרג את הבל כל הצאצאים בעולם היו של קין שהיה רשע גמור וכתוב עליו שגם הזרע שלו (לפי מעם לועז), ואילו אדם הראשון פרש מאשתו 130 שנה, אם כך ליצר הרע היה מקדמה של 130 שנה לאחר חטא אדם הראשון שכמעט כל הזרע שהיה בעולם מלבד אדם הראשון וחווה שכולם היו זרע רע, אז איך אפשר להגיד שהבחירה של האדם היא כביכול שקולה, שכבר בשלב הבריאה רואים שהיצר קיבל סוג של בלעדיות בעולם (וזה הרבה יותר מ-13 שנה שהיום הוא מקבל עד שאדם נעשה בר מצוות)?
דבר נוסף, רואים שאדם הראשון חטא לאחר שהנחש החטיא את חווה כאשר היצר הרע היה חיצוני והצליח במשימה שלו, ורואים שוב שעם ישראל חיכה למשה רבנו וטעה בחישוב וכולם היו זכים לאחר מעמד הר סיני ללא יצר הרע, ושוב כאשר היצר הרע היה חיצוני הצליח להפיל עם שלם ולמכור להם סיפור שקרי על מה שקרה עם משה רבנו כביכול והציג תמונה שקרית של מיתתו.
מכאן אפשר לראות שהיצר הרע מראש בכמה רמות מעל יכולות האדם (אם זה אדם הראשון שהיה מכלול הנשמות בכל הדורות, ואם זה עם שלם שהוא הצליח להפיל אותם) אז זה סוג של משחק עם תוצאה ידועה מראש (או רמה מאוד גבוהה של ניסיון, אפילו שנאמר שכל ניסיון הוא לפי רמת האדם ברוחניות) אז אפשר כביכול לבוא ולהביא עונש על האדם שמראש זה משחק ברמה קשה מאוד (אך לא נגיד ידוע מראש) שקשה מאוד להצליח במשימה (ועל אחת כמה וכמה ששתי הדוגמאות הנ"ל שאלו הזמנים היחידים שהיצר הרע היה חיצוני לא ניתנה עוד הזדמנות וישר הגיע העונש (כאשר העונש היה עם השלכות גדולות כל כך בשני המקרים שעד היום לא נפרענו ממנו)?
תודה
תשובה:
שלום ידידי, בעצם במקום כל האריכות הנ"ל נשאל יותר פשוט, למי יש יצר הרע יותר גדול לי או לרב עובדיה? בודאי שלי! אז איך יכול להיות ששנינו מצווים באותה תורה… יתר על כן, אותה תורה מסורה גם לי וגם לרמב"ם ולשאר ראשונים ולכל קדוש הדורות, איך זה יכול להיות? התשובה לכך, היא שבורא עולם עושה הכל בצורה שקולה ביותר, כלומר כח הפיתוי של היצר הרע והדרישות מהאדם יהיו תמיד לפי יכולותיו, ולעולם תהיה בחירתו שקולה בכל מה שהוא חייב בו. ועל זה אמרו חכמים "כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו", כלומר יהיה ליצר שלו יותר כח וחוזק לפתותו. כמובן כל זה אמור ביחס לגדלותו הטבעית של האדם ויצרו, במשך הזמן אדם יכול לכוף את יצרו ולתקן את נשמתו עוד ועוד עד שהוא מתגבר על יצרו, וזו הבחינה של צדיק כמבואר בספר התניא, וזהו מה שאמר דוד המלך וליבי חלל בקרבי שגבר לחלוטין על יצר הרע שנתן בו, וזו מעלת הצדיקים לאחר עבודתם, אבל קודם לכן, אף שכל אדם נולד בזמן אחר ובמעלה אחרת, דואג הקב"ה שתהיה לו תמיד בחירה חופשית בין טוב לרע בכל מה שהוא מחוייב בו.
שנזכה לכל הטוב.
שבת שלום ומבורך.
לגבי קין אם אני לא טועה יש פסוק בתורה שהקב"ה אמר לו לגבי הבחירה…
השאר תגובה