לתרומות לחץ כאן

מנהגי אבלות בעומר

שאלה:

שלום.
קראתי שיישנם גרסאות למה אפשר להתגלח בל"ג לעומר.

יש דעה שמנהגי האבלות נמשכים עד ל"ג בעומר בלבד. מנהג זה מבוסס על פי המסורת הידועה, שבל"ג בעומר פסקו תלמידי רבי עקיבא למות.

רוב הספרדים נוהגים במנהגי האבלות עד ל"ד בעומר – מנהג זה מבוסס על דברי הגמרא, שם נאמר שתלמידי רבי עקיבא מתו עד 'פרוס העצרת'. 'פרוס' לשון חצי, היינו עד חצי חודש לפני חג השבועות. כשנפחית מארבעים ותשעת ימי ספירת העומר חמישה עשר יום, יישארו שלושים וארבעה ימים שבהם מתו תלמידי רבי עקיבא, ובהם נוהגים מנהגי אבלות.

דעה שנייה שמנהג זה מבוסס על פי המסורת שתלמידי רבי עקיבא מתו בכל הימים שאינם מיוחדים לשמחה במשך ספירת העומר, שהם שלושים ושלושה ימים, וכנגדם צריכים לנהוג אבלות בשלושים ושלושה ימים רצופים.
מה המקור לדיעה השנייה לעיל?

תשובה:

בית יוסף אורח חיים סימן תצג:

ומה שכתב ויש מסתפרין מל"ג בעומר ואילך. כ"כ ה"ר דוד אבודרהם (עמ' רמה) בשם אבן הירחי (המנהיג הל' ארוסין סוס"י קו) משמו של הרז"ה וכ"כ ג"כ הר"י ן' שועיב (שם) וז"ל שמעתי שיש במדרש שמתו מפסח עד פרוס העצרת והוא ט"ו יום קודם העצרת כאמרם (שקלים פ"ג ה"ד) [עד] פרוס הפסח פרוס החג שהם חמשה עשר יום בניסן ובתשרי וכשתסיר חמשה עשר יום מארבעים ותשעה יום נשארו שלשים וארבעה והנה הם שלשים ושלשה שלמים ומגלחים ביום ל"ד בבוקר כי מקצת היום ככולו עכ"ל ובספר אדם [וחוה] נתיב ה' (ח"ד מ"ד ע"ד) הועתק כן וכל זה כתב הרשב"ץ בתשובה (תשב"ץ ח"א סי' קעח) וכתב ולפי זה כל יום ל"ג אסור ומקצת ל"ד ולפי דעת (הרמב"ם) [הרמב"ן] מקצת לילה סגי כדאיתא בספר תורת האדם (מהדורת שעוועל עמ' רטו) ויש להתיר ביום ל"ג אם הוא ערב שבת לכבוד השבת עכ"ל:

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. נראה שלא הבהרתי את שאלתי כראוי, לכן אשאל שוב.
    מה המקור לדיעה שתלמידי רבי עקיבא מתו רק בימים שאינם שמחה בין פסח לשבועות. ולכן אם נוריד את חוה" מ ושביעי של פסח, שבתות וראשי חודשים שבהם לא מתו נקבל 34 ימים וכנגדם הנהיגו 34 ימי אבילות ברצף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל