שאלה:
הבנתי שאין מקור אמיתי למנהג של שמירת 3 שעות בין בשר לחלב, זה נכון?
תשובה:
שלום וברכה
לא נכון לומר שאין לכך מקור, כך היה מנהג יהודי מערב אירופה, ובס' אוהל יעקב הביא בזה שלושה טעמים מגדולי אירופה: 1. עיקר מנהגם היה להמתין שעה אחת כמנהג יהודי הולנד, ובזה הטעם ברור שלא אוכלים יחד בסעודה אחת אבל לא צריך להמתין ממש שיהוי זמן, וכיון שאדם טועה בשעות כמבואר בפרק ראשון בפסחים, החמירו להמתין עוד שעתיים כמו שבערב פסח החמירו לשרוף חמץ בסוף שעה רביעית ולא ממתינים לחצות. 2. זו מעין פשרה על דברי הש"ך שכל מי שיש לו ריח תורה ממתין שש שעות. 3. על פי הפרי חדש שמחלק בין חורף לקיץ [כי הרי הזמן הנקוב הוא כשיעור שבין הסעודות ובחורף היו מקדימים את ארוחת הערב לצאת הכוכבים המוקדמת] ומנהגם היה לאכול חמש ארוחות ביום כך שההבדל ביניהם מתקצר בהתאם לשלוש שעות.
כך שודאי יש מקור וטעמים, אבל המנהג הנכון על פי דעת רוב ככל הפסוקים הוא שש שעות, ומי שאינו נוהג מאבותיו בשלוש שעות, לא יקל בדבר זה, והאמת כי אנחנו אף שמנהג אבותינו הוא שלוש שעות כבר שינינו מנהג זה בארץ ישראל לשש שעות.
מועדים לשמחה.