שאלה:
אם בשבת-חג/חול המועד פסח או ביום טוב ראשון/שביעי של פסח.
נמצא חמץ שבטעות הושאר בדירה.
אם החמץ סגור בשקית, -וניתן לפתח את השקית בלי לקרוע אותיות, ובלי ליצור/לתקן כלי.
1] האם רצוי לפתוח את השקית, ואז לשפוך עליו אקונומיקה?
אם החמץ גלוי ישירות לאויר החדר [לא בשקית/כלי].
2] האם רצוי לשפוך על החמץ הזה אקונומיקה מיד כשמצאו אותו?
3] האם רצוי בשינוי לפורר את החמץ הזה כך שיושמד באמת גם בחלקיו הפנימיים?
4] האם רצוי בשינוי לקחת את החמץ הזה למקום שבהכנסתו לשם, החמץ הזה יפגם לחלוטין?
5] האם רצוי בשינוי לקחת את החמץ הזה לתוך ארון/חדר שמכור לגוי?
או אפילו לדירה אחרת משום שהיא מכורה לגוי, כל עוד קיים עירוב תקין?
6] או שמותר רק לכסות את החמץ באמצעות נייר/כלי-חד-פעמי,
ואין בכך עבירה על איסור בניית אוהל בשבת, וצריך לשמור עליו כך עד צאת השבת/חג?
תודה.
תשובה:
שלום וברכה בסימן תמו נאמר שכאשר מוצאים חמץ ביום טוב כופה עליו כלי עד לערב ואז שורפו. לגבי העצה לטלטל אותו לבית הכסא לפורר או שם, או לחילופין לטלטל אקונומיקה בשבת שבעיני היא גם מוקצה, זה התיר המשנה ברורה שם רק לגבי אדם שלא עשה ביטול חמץ או מכירת חמץ, שאז התירו טלטול מוקצה שהוא דרבנן כדי שלא יעבור בבל יראה ובל ימצא, אבל אם עשה ביטול או מכירה, ואנחנו תמיד מבטלים ולרוב גם מוכרים [גם אם זה לא בארון המסומן כמכור זה עדיין נמכר, כיון שבשטר המכירה שעושים עם הגוי תמיד כתוב "ובכל מקום שהוא"] כופה כלי וממתין לערב. ואגב, יש שהורו שכאשר מוצא חמץ בחג, אפילו בחול המועד, אם עשה מכירת חמץ לא ישרוף כי זה של הגוי, אלא ישים בארון המכירה, ראה מקראי קודש פסח סי' עד, אמנם המנהג הרוווח בזה שכיון שאנחנו לא רוצים למכור חמץ גמור מותר לשרוף, כי בלאו הכי ההתחשבנות עם הגוי על דמי החמץ היא בשעת לקיחתו מבית הישראל על ידו, וכך הורה בשבט הלוי ח"ט סימן קטז.
שבת שלום ומבורך.
האם בשבת ו/או יום טוב בימי-חג הפסח,
כל חמץ שנמצא [וכמובן שאינו לצורך ספק/וודאי פיקוח נפש]
הינו בהכרח בגדר מוקצה,
ומותר רק לכפות עליו כלי, אבל לא להזיז אותו,
ורק במוצאי שבת/חג מותר להזיזו ממקומו?
או שאם היהודי כן קיים מכירת חמץ,
אז משום שזה חמץ של הגוי, זה כלל לא מוקצה בשבת?
שואל כי יותר קל לוודא, שלא יתקרבו לחמץ, אם מזיז את החמץ לארון במחסן,
מאשר אם זה בחדר בבית, אפילו כאשר כלי כלשהו מכסה את החמץ.
תודה.
הוא מוקצה בכל מקרה.
שאלות נוספות בנושא הזה:
1] אם קיים חשש שמישהו, או בע"ח יזיז את הכלי, שמונח על החמץ שאותר במשך שבת/חג בימי הפסח, ושהוא יגע וחלילה יאכל את החמץ,
אז בוודאי שמותר להזיז בשינוי את החמץ הזה למרות השבת/חג?
2] אם בנוסף לכך קיים חשש שאם אשתדל להזיז בשינוי את החמץ, החמץ יפול ויתפזר,
אז בוודאי ש-כן מותר להזיז כרגיל [בלי-שינוי] את החמץ הזה, למרות השבת/חג?
תודה.
אין להזיז, והכל יהיה בסדר. יהי רצון שלא יקרה כל זה.
השאר תגובה