לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שפע ממרומים

שאלה:

אנו למדים שלכל אדם ניתנת כמות מסוימת של הנאה שהוקצה לו או כסף או אושר או מה שלא יהיה,

וכשאנחנו מקבלים את זה בצורה לא נכונה, אנחנו לוקחים מהמנה שלנו.

אז למשל,
מישהו עושה חטא ומפיק ממנו הנאה,
לא בגלל שהוא מוצא נעים ללכת נגד ה' או לעשות מה שהשם אומר לא לעשות אלא בגלל שהחטא גורם למישהו להרגיש טוב ברמה הפיזית.

אם מישהו עושה תשובה,
האם הם מקבלים בחזרה את ההנאה המוקצבת שהם היו אמורים לקבל?

למשל, נניח שראובן היה אמור לקבל 100,000 נקודות של הנאה ובשנות הנעורים והקולג' שלו הוא השתמש ב-20,000 מהן במעשי חטא ובדברים רעים,
והוא משנה את חייו ומנסה באמת לשפר את עצמו והשם רואה שהוא עושה תשובה וכל כך השתנה,

האם הוא מקבל בחזרה את 20,000 הנקודות שבהן הוא בזבז?
זה יכול להתייחס לכסף, אושר אבל בעיקר הנאה שהיא הבסיס לכל זה.

תודה

תשובה:

ידידי היקר, אינני יודע מנין מצאת לך הנהגה קמצנית כזו כמו שאתה מתאר, ביהדות אין תפיסה כזו… בורא עולם משפיע עלינו חסד בלי גבול ולא חסר לו בסל טובות עבורנו בלי גבול ומידה. כאשר קשה לאדם בחיים זה לא בגלל שמוקצב לו כמות הנאות כמו שתיארת, אלא בגלל שטובתו היא שיהיה לו ניסיון כרגע או כפרה, אבל כשזה לא הדבר הנצרך עכשיו לטובתו, בורא עולם שופך עליו עד שיבלו שפתותינו לומר די…

שנדע תמיד רק טוב וחסד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אין הכוונה שבורא עולם מגביל את הנאותיו, אלא שכל צרכיו נקבעים לו מראש וניתנים לו. ואגב נושא זה נאמר ספציפית על פרנסה ולא על כל הנאות העולם הזה.

  2. כבוד הרב, זהו גמרא מפורשת. ”אותם מצעות שהציעה לו באיסור הציעה לו בהיתר” משמע שמה שנגזר עליו הוא קיבל וכלום לא יותר. הכל מוגדר מראש. ואם הוא לא היה חוזר בו ברגע האחרון הוא היה מקבל את אותו דבר אלא שהבחירה שלו היה בין לקבל באיסור או בעבירה.

  3. אם נגזר על אדם שפע הוא יבוא באופן שבו בחר, אבל לומר שיש כזה דבר לבזבז הנאות, כלומר שאם היום אני נהנה מאוד יכול להיות שזה גורע לי ממה שמוכן לי לעוד חודש, זה נראה בעיני חסר בסיס.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל