לתרומות לחץ כאן

לחלק את הקנייה לשניים כדי לזכות בכרטיס הגרלה נוסף

שאלה:

יש בחנות הגרלה. כל קניה מזכה בכרטיס. לחלק קניה לשניים ע”מ להכנס להגרלה פעמיים הבנתי שאסור. אך מה קורה אם קניתי פעם אחת בלי חשבון ולאחר יומיים עשיתי חשבון מה צריך וכמה והלכתי לקנות את יתר המוצרים? זה נחשב לקנייה חדשה המזכה בכרטיס נוסף או המשך הקנייה?

תשובה:

שלום וברכה,

דברים שהיה בדעתך לרכוש בתחילה, אין לחלק את הקנייה לשניים כדי לקבל שני כרטיסי הגרלה. אבל אם בזמן הקנייה לא חשבת לקנות מוצרים מסוימים ורק אחרי הקנייה נזכרת בדברים נוספים שאתה צריך, הרי זה קנייה חדשה ומותר לך להרשם להגרלה פעם נוספת.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ת מהרש"ם ח"א סימן צח, דן שם במי ששכר שענק (בית מזיגה) מחבירו, והתחייב באופן המועיל שלא ימכור לערלים בכפר בפעם אחת יותר מליטר יי"ש, ואם יעבור על התנאי יוחלט ממנו הבית מזיגה, ונעשה הקנס באופן המועיל. ועתה רוצה המוכר למכור לגוי כמה ליטרים, כאשר הגוי הגיע עם כמה כלים שבכל אחד פחות מליטר, וטוען המוכר שכל כלי הוא מקח בפני עצמו. או שיקנה הגוי ליטר אחד, ויחזור לביתו ויקנה ליטר שני. וכיון שכל מקח הוא בפני עצמו טוען המוכר שלא נחשב שעובר על התנאי. והשיב המהרש"ם שאם בא הערל ליקח בפעם אחת יותר מליטר, אפילו נותן לו בכמה כלים, או שהולך ושב לביתו נחשב הכל מקח אחד והרי הוא בכלל האיסור. אבל אם בתחלה בא ליקח פחות ואח"כ נמלך ליקח עוד, יכול ליתן לו. והמהרש"ם הוכיח דינו מדברי הרמ"א יו"ד סימן רנ"ג ס"א, מעני שהולך בדרך ונוסע מעיר לעיר לקבץ נדבות, ונתנו לו שיעור ר' זוז, דכל מה שהיה בדעתו ליסע כשהלך מביתו מקרי פעם אחד. אבל בנמלך אחר כך ליסע להלאה, אסור. וכן כאן כל מה שהיה בדעתו לקנות בפעם אחת – נחשב למקח אחד, גם אם בפועל קונה בשתי פעמים. ורק אם נמלך בדעתו ורוצה לקנות עוד נחשב למקח אחר.

מכאן נלמד שכל מה שדעתו לקנות בקנייה הנוכחית, לא יועיל לחלק את הקנייה לשניים, כיון שבדעתו לקנות את אותם מוצרים, הכל נחשב לקנייה אחת. אבל אם אח"כ התעורר לרכוש דברים נוספים שלא הייתה בדעתו בקנייה הראשונה, הרי זה קנייה חדשה. 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל