לתרומות לחץ כאן

צורך בקנין התחייבות

שאלה:

שלום וברכה.
יש דברים שצריכים קנין התחייבות, כגון חתן בחופה או לאחרונה למדתי בעניין פשרה בדין שצריכה קנין.
שאלתי: האם הקנין הזה זה רק חיזוק דברים, אבל גם בלי קנין החתן וכדו' מתחייבים? או בלי קנין לא חלה התחייבות כלל?
ולמה לא מספיק לכתוב מסמך ולחתום עליו לצורך התחייבות (כגון חתן יחתום הכתובה)?
אם אפשר להבהיר את הנושא.
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

יש מקרים שחייבים קניין כדי להתחייב ויש מקרים שלא צריך קניין להתחייב והקניין הוא רק לחזק את הדברים. למשל, בפשרה בין הצדדים יש צד שמתחייב לשלם חצי והצד השני מוחל על חצי מהחוב, והצד שמסכים לשלם צריך קניין כדי להתחייב, ואם לא עשה קניין לא חייב לקיים את ההסכמה של הפשרה. ואילו הצד שמוחל לא צריך קניין כיון שמחילה לא צריך קניין, מועיל המחילה בהסכמה להתפשר.

בכתובה החתן מתחייב ולכן צריך קניין. כמו כן בכל שקר שמתחייב או בשטר קניין צריך שיעשה קניין כדי לקיים את מה שכתוב בשטר. יישנם אופנים שהשטר הוא עושה את הקניין. כמו כן אם כתוב בשטר שעשה קניין והוא חותם על השטר, הרי זה הודאת בעל דין שעשה קניין וממילא מתחייב על הקניין מדין הודאת בעל דין.

בשליחות שממנה שליח לא צריך קניין. כיון נהגו לעשות קניין כשממנים את הרב שליח למכור את החמץ. הסיבה שעושים קניין הוא רק כדי לחזק את הדברים ולא שאכן חייבים קניין.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל