לתרומות לחץ כאן

כשרות צהר

שאלה:

שלום הרב,

האם מותר לאכול כשרות צהר?
והאם זה משנה אם חלבי/בשרי/פרווה?

תשובה:

אין לסמוך על השגחתם כלל, היא לא עומדת בתנאי סף בסיסיים ביותר.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מחילה מכבוד תורתכם..
    ביודעם ומכירם קא אמינא, שלא מעט מסעדות בהשגחתם נמצאים ברמה כשרותית טובה, ועדותי זו היא לאחר השגחה בפועל באותם מקומות.

    ואמנם יודע אני שקשים הדברים להתיישב על הלב, אך האמת אהובה יותר והיא שתורה דרכה.

    אוכל גם לפרט במידת הצורך.

  2. אין לי ספק בכך ואני שמח שאתה מחדד את הדברים, שהרי בסופו של דבר המשגיח במקום הוא הקובע את אופן פעולתו שלו עצמו. כוונתי לומר ובענין זה אני מניח שתסכים איתי, שהואיל והמערכת אינה דורשת תנאי סף המקובלים בכשרויות טובות, ובודאי אינה עוקבת די הצורך אחר המשגיחים לוודא שהם מקיימים תנאי סף אלו, ממילא האדם הפשוט שבא למסעדה ואינו יודע מי המשגיח ומה אופי פעילותו, אינו יכול לסמוך על כך ואינו יכול לאכול שם. על זה נאמר מי נביא וידע… אני רוצה מערכת כשרות שניתן לסמוך עליה ברמה המערכתית, ולא ברמת משגיח כזה או אחר שאולי הוא איש טוב. תמיד יש אנשים טובים, אבל אני לא יכול להכיר ולדעת.

  3. ראשית תודה על קבלת הדברים (לצערי זה לא מובן בכל מקום).

    לגופו של ענין בוודאי שיש תנאי סף מקילים יותר בחלק מהנושאים (חלב עכו"ם, שימוש בירק עלים מגידול רגיל במעט מן המעט מהמקומות, ולאחר שטיפה והשרייה 3 פעמים, אישור חלק מגופי הכשרות בחו"ל גם ללא אישור הרבנות, ועוד), אך המשותף לכל אלו הם מחלוקת שורשית על רמת כשרות רגילה ולא מהדרין, עד כמה צריך לסייג ולהחמיר בה, ולצד השני כמובן עד כמה ניתן להידמות לנוהג הרווח אצל רוב גופי הכשרות בחו"ל.

    אין בדבריי אלו נקיטת עמדה, בפרט שאיני ראוי ואיני כדאי, ומה גם שיש צדדים לכאן או לכאן (ריבוי קולות יכול להביא לפירצת הדת, ומנגד ריבוי חומרות גם יכול להביא לפירצה מצד אחר, וכגון מניעת כשרות במקומות מסויימים, דבר הגורם לאנשים לאכול איסורים וודאיים).

    ובאשר לטענה של מעקב אחר המשגיחים אם נמצאים בשטח או לא, מכיון שאני בעצמי למוד ניסיון בזה מכמה מערכות, אני מרשה לעצמי לומר את העובדות:
    ישנו מעקב יומי ולאחריו סיכום שבועי וחודשי, על נוכחות המשגיחים בשטח, כאשר הפיקוח מתבצע על ידי איכון GPS לטלפון המשגיח ומקום המסעדה, וזאת מלבד ביקורות פתע שנעשות על ידי המפקחים על איכות עבודת המשגיחים.

    מיותר לציין שאין בכוונתי לומר שישנה מערכת כשרות שחפה מתקלות, אך לאחר ניסיון ארוך עיניי רואות ולא זר, שהתקלות נלקחות ברצינות ולאחר מכן מטמיעים בשטח את הפקת הלקחים.

    שוב תודה על קבלת הדברים, ויהי רצון שנזכה תמיד לעשות רצון ה' באמת.

  4. מעבר לנושא ההקלות במה שאין להקל [למשל שימוש בירק רגיל שברור לכל שגם רחיצה שלוש פעמים היא כלום ולא מועילה, בפרט בירקות עלים קטנים כמו שמיר ופטרוזיליה]. שמעתי ממומחים לדבר על תקלות משמעותיות הן בהקפדה על בחירת משגיחים ראויים, הן בפיקוח, יתכן שאתה היית נתון לאיזו שהיא מערכת פנימית שהיתה טובה יותר וזה טוב.
    יש גם נושא עקרוני מאוד מעיב על כל הכשרות הזו, כיון שבמהותה היא באה לעקוף את הכשרות העירונית, ובעצם להציע לבעלי החנויות כשרות מקילה יותר, כל הגישה הזו מחייבת את מערכת הכשרות לנקיטת הרבה יותר "דרכי נועם"…
    לכן ההמלצה שלנו שלא לאכול מכשרות זו כלל.
    ולסיום לא אתאפק מלומר עוד משהו אחד, רבני צוהר בכללות, ללא קשר בדוקא לכשרות, נוקטים בעמדות חמורות ביותר בנושאים שהם ציפור נפשה של היהדות! אינני אומר שכולם, חלילה, גם כאן באתר היו כמה מרבני צוהר שהיינו מתכתבים איתם בעניני הלכה שענינו אותם והם פנו ונעזרו ונהנינו מהם וכו', והם תלמידי חכמים, אחד מהם ז"ל היה פעיל מאוד כאן, אבל חלק גדול מהם כך! אין להמנע מלומר זאת! בעיני הבסיס בכשרות הוא שיהיה לך אמון באדם העומד בראש המערכת שאתה נסמך עליה, ואם אין אמון, כי אני יודע בו שהוא מביע עמדות חמורות ביותר בנושאי טהרת וקדושת היחוס בישראל ועוד, אז אסור לי לסמוך עליו. זו תובנה מאוד פשוטה לפי דעתי.
    יישר כח על הדברים, המשיכו לעשת רק טוב בכל מקום בו אתם נמצאים.

  5. אינני מרבני צהר ואף אינני רב כלל.
    בסך הכל איש פשוט שחי את המציאות בשטח, אך כאמור לעיל אינני מביע עמדה בכל מה שקשור להשקפה ודרך חיים, בפרט שדעתי אינה מעלה ואינה מורידה מאומה. לזה יש לנו את מנהיגי הדור.

    יישר כח ותודה רבה

  6. שבת שלום ויישר כח על הדברים. הנושא שכתבתי אינו השקפה, זה טיעון הלכתי הנוגע לכשרות, שאין לסמוך על גוף שעומדים בראשו כאלו שלא ניתן לסמוך על הכרעתם ההלכתית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל