לתרומות לחץ כאן

החזקת מניות בפסח

שאלה:

שלום, רציתי לשאול האם מותר להחזיק מניות של חברות מחו"ל במשך הפסח, למשל חברה כמו אפל? מכיוון שאני לא יודע אם יש כספים של החברה שאולי מושקעים בדברים של חמץ. (אני אשמח להסבר אם אפשר).
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

נחלקו הפוסקים במשקיעים שיש להם מניות קטנות בחברה, שאין להם זכות החלטה בחברה, האם נחשב לבעלות בחברה. או שרק יש להם זכויות של רווח והפסדים אבל אין זה בעלות. לפי דעת רוב הפוסקים – הרבנים הגאונים הרב משה פיינשטיין, הרב ש"ז אוירבך, הרב אלישיב, הרב עובדיה יוסף הרב זלמן נחמיה גולדברג ועוד, אין זה נחשב בעלות בחברה, וממילא אינם עוברים באיסור כאשר משקיעים בחברות שעוסקות באיסורי ריבית, עבודות בשבת, מכירת נבלות וטרפות וחמץ בפסח. ולכן אין צורך למכור את החמץ. יש הסוברים שגם בעלי המניות הקטנות נחשב לבעלות בחברה, ולכן אסור להשקיע בחברות שעוסקות בדברי איסור. 

ומאחר ורוב הפוסקים שבעלי מניות הקטנות שרק רוכשים כדי להרוויח ואין להם קשר לחברה לא נחשב בעלות, מותר להשקיע גם בחברות של גויים שמורים חמץ בימות הפסח. במכירת חמץ של זמנינו מקובל לכתוב שמוכרים גם את החלק שיש במניות, כדי לצאת את כל השיטות. וכיון שמוכר את הזכות שיש לו בחברה לגוי, לכו"ע אינו עובר באיסור חמץ בפסח.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל