לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

אסיפת דיירים בשבת

שאלה:

יש צורך דחוף בבניין לעשות אסיפה לדבר על כמה וכמה עניינים שנוגעים לעשיית מלאכה [כגון קידום תוכנית תמ"א, חלוקת מקומות חנייה ועוד ועוד], אבל לא מצליחים למצוא זמן אסיפה שמתאים לכולם.
השכנים שעדיין אינם שות"מ אומרים שרק בשבת כולם פנויים וזה הזמן המתאים להאסיפה. א' מהאברכים הציעה להתקפל להצעה, דהרי בשבת 'ודבר דבר' מותר לצרכי רבים. הוא הראה כמה סעיפים בסי' ש"ו וש"ז, אבל לא היה ברור לנו מה מסקנת הדברים שם.
אשמח אם תוכל לברר לן העניין עם מקורות

אציין שיש בבניין גם גויים וחצי גויים ויתכן מאוד שא' מהם ימנה לכתוב ההחלטות. יש מקום להתיר אמירה לנכרי משום צרכי רבים והפסד ממון?

תשובה:

פשיטא שאסור. גם צרכי רבים אין הכוונה אוסף של כמה יחידים, אלא צרכים ציבוריים, והרעיון בזה שהוא כעין צרכי מצוה כיון שמדובר בממון ציבורי. כאן מדובר בממון פרטי של כמה שותפים. וגם זה מדובר רק בענין של דבר דבר ופיקוח בלבד, אמירה לגוי מותרת רק לצורך מצוה דרבים, וגם בזה יש אחרונים כמו הנודע ביהודה ועוד שהתירו רק כאשר יש מכשול של רבים, כמו עירוב שנקרע, ולא מצוה דרבים כמו הדלקת אור בבית כנסת ויש שהקלו גם בזה. אבל בלי צורך מצוה אין היתר של אמירה לגוי. כרגע מחמת דוחק הזמן והעומס בערב חג, אני נאלץ לקצר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל