לתרומות לחץ כאן

השבת אבידה באוטובוס

שאלה:

שלום!
עליתי בשעת לילה מאוחרת לאוטובוס עירוני
ופתאום מצאתי במושבים האחרונים אוזניות אלחוטיות
הנהג היה ערבי
לקחתי כדי לפרסם השבת אבידה
כי ידעתי שאם אביא לו זה כנראה לא יחזור למעבד
האם זה נכון לעשות חישוב שכזה?
מה הגדר של אבידה זו אם אני לא יצליח לאתר את המאבד? והאם זה נקרא דבר שיש בו סימן ?
ואיך לנהוג בפעם הבאה כשזה קורה כשאני רואה אבידה באוטובוס והנהג ערבי ? והאם זה נכון להתעלם ?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

מעיקר הדין האוזניות שייכות לך, ולפנים משורת הדין אם אתה יכול לפרסם כדאי שתפרסם. ובוודאי שאין שום עניין להשאיר את האוזניות באוטובוס.

בהצלחה.

מקורות:

האוזניות שנמצאו במושב באוטובוס, אם היה ניכר שהבעלים הניח במושב ושכח דינו כאבדה שיש בה סימן כיון שהמקום נחשב סימן. ואם לא ניכר שהונח יתכן ונפל לו מהכיס, ודינו כאבדה שאין בה סימן.

גם אם האוזניות הונחו על ידי הבעלים, אין חובה להשיב כיון שהנהג גוי וסורק את המקומות או המנקה אח"כ ינקה את האוטובוס וייקח את האוזניות, ולכן אין חובת השבה גם אם יש סימן.

וכיון שיש להסתפק אם זה דרך הינוח, וגם אם זה דרך הינוח כיון שיש מנקים גויים, אין חובה להשיב. ולפנים משורת הדין כדאי שתפרסם, ואם לא תצליח לאתר את המאבד תוכל לקחת לעצמך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. היות ויש מחלקת אבידות באגד, למה לא נאמר שהבעלים לא התייאשו וסמכו על זה שהמוצא יביא למחלקת האבדות . ואם תאמר עדיין מכיון שאין בה סימן לא יוכל להוכיח למחלקת האבדות שהוא שלו, הרי שאצל החילונים מקובל להסתמך על הצבע או הדגם וכיו"ב (למרות שע"פ דין תורה זה לא מהני) וממילא יש לו תקוה ולא יתייאש. אלא שעדיין לא ברור שיהיה חובה על המוצא לטרוח וללכת לשם למסור להם, והכרזה רגילה לא תעזור כי כאמור אין כאן סימן, וממילא שוב חזרה הסברא לומר שמן הסתם יתייאש . אבל זה אם המוצא יודע הלכות השבת אבידה והיות ורוב הציבור אינו עונה להגדרה זו, עדיין יש לומר שלא יתייאש. מה אומרים הרבנים שליט"א

  2. רוב האבידות לא מגיעות למחלקת האבדות של אגד, וגם מה שמגיע למחלקת האבדות קשה לאתר שם את האבדה. וא"כ מי אמר שהמוצא ימסור לנהג שימסור למחלקת אבדות, אולי המאבד יקח לעצמו, ומי אמר שהנהג ימסור למחלקת אבדות, וגם אם ימסור מי אמר שהמוצא ימצא את האבדה שם. ולכן קשה לומר שהמאבד לא מתייאש ומסתמך על כך שזה הגיע. ולמרות שהוא הולך למחלקת אבדיות ומחפש, אין זה אומר שהוא לא מתייאש אלא הוא מחפש למרות שהוא מתייאש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל