שאלה:
שלום וברכה. ידוע לי שמותר לענות על קדיש וקדושה באמצע ברכה ארוכה כגון ברכת אשר יצר או אלוקיי נשמה. האם ברכת התורה גם נחשבת ברכה ארוכה לעניין זה?
תשובה:
שלום וברכה
ברכת אשר בחר ודאי אינה נחשבת ברכה ארוכה, היא ממש בנוסח של ברכה קצרה. לגבי הברכה הראשונה, לכאורה זה תלוי בנדון הרחב בפוסקים האם מדובר בברכה אחת או בשתים, להצד שהן שתי ברכות שונות ודאי שתיהן קצרות, ולהצד שהכל ברכה אחת ארוכה הרי שזו ברכה ארוכה. ממילא מספק ודאי יש להתייחס לכולה כברכה קצרה. אמנם יש בזה צד אחר לקולא, ויש אחרונים שאכן מקילים שבין הברכות מותר לענות.
מקורות:
ראה דעת תורה סי' מז סעי' ו, קצות השולחן סי' ה סעי' ח, וראה בתהילה לדוד שם סק"ד שמסופק בזה.