לתרומות לחץ כאן

האם אפשר לסמוך על יהדותה של נערה שגדלה במשפחה רפורמית

שאלה:

בס״ד
שלום וברכה !
הלכה למעשה – האם מותר לערוך חופה וקידושין לאחר שהכלה לא המציאה את כל האישורים המאמתים את יהדותה אלא שהציגה מסמכים שמראים ששייכת לקהילה הרפורמית (כגון כתובה עם אשה החתומה לעד ועוד מסמכים )וכך גם אמרה שאמא שלה שייכת להם ושאלו את הסבתא (אמא של אמא של הכלה)והיא יודעת מחלק ממצוות התורה כגון מזוזה מגילה מצה בפסח וכיו״ב אך אין רב כשר שמעיד על חזקתם ביהדות אורטודוקסית האם מותר לסמוך על עדות הסבתא על עצמה ומזה נבין שהבת שלה יהודיה וממילא גם הכלה?!
נא לציין מקורות
בתודה מראש

תשובה:

שלום רב,

חס ושלום. אסור לסדר להם קידושין עד שתוכיח את יהדותה באופן מסודר.

ישנם רבנים שהם מומחים בבירור יהדות ויודעים לעשות זאת גם דורות אחורה, גם בארה"ב. וחייבים להפנות אותה אליהם.

למעשה כל מה שאנו יודעים זה רק שהבחורה ומשפחתה הם חברים בקהילה הרפורמית, זהו. אין לנו שום מידע מעבר לזה. חברות בקהילה הרפורמית אינה מהווה ראיה ליהדות כמובן שהרי רבים מאד מהרפורמים היום הם אינם יהודים עפ"י הלכה, עד כדי שאני כלל לא בטוח שרובם יהודים עפ"י הלכה. ואפי' אם כן, א"א לסמוך על רוב זה מכמה טעמים.

1. הספק שלפנינו הוא ספק ספציפי על משפחה פלונית או בחורה פלונית. כלומר, הספק אינו מחמת התערובת ובכה"ג לא הולכים אחר הרוב, ראה בחזו"א אבה"ע סי' לא שהרחיב בזה. וראה עוד בתשובת החוות דעת בשו"ת חמדת שלמה אבה"ע סי' כד ס"ק יב, ובספרו חות דעת סי' קא סק"ה, שההגדרה של רובא שאיתא קמן הוא רק רוב שנוצר מחמת התערובת ולא כאשר הספק הוא עצמאי

2. מאחר שהיא קבועה במקומה שהרי היא גרה בביתה, ואין כאן כל פרישה, אי אפשר לסמוך על רוב שהרי הדין הוא כל קבוע כמחצה על המחצה.

יש עוד נימוקים אבל אין טעם להרחיב כאן בזה.

לגבי העובדה שהסבתא ידעה לומר על כמה מצוות, זה ברור שאי אפשר לסמוך עליה שהרי היא אינה נאמנת, כאשר אינה נוהגת כיהודית, כפי שכתבו כל הפוסקים. וגם האגרות משה שכותב שסברת התוס' בכך שכתבו רוב הבאים לפנינו בחזקת יהדות ישראלים הם, הוא שיש חזקה שגוי לא יאמר על עצמו שהוא יהודי. חזקה זו אינה רלוונטית במקרה זה שממילא משפחה זו מגדירה עצמה לפחות בחלקה כשייכת לקהילה היהודית הרפורמית, ובלא"ה סברא זו לא שייכת במקרה שיש סיבה מדוע היא אומרת זאת – ובמקרה זה כדי לסייע לנכדתה שרוצה להינשא ליהודי. לכן איני רואה שום סיבה שבנתונים הקיימים יהיה מותר לערוך להם חופה וקידושין. להיפך, חייבים להימנע כדי שבעתיד לא יביאו את החופה האורתודוקסית כראיה ליהדותם.

כמובן שבהחלט יתכן שהם יהודים כשרים, אבל לצורך כך חייבים ראיות, וכאמור כדאי לפנות לרבנים שהם מומחים בראיות כאלה כדי שיחפשו ראיות ליהדותם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל