לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

צבא וחרדים / אמונה והחיים

שאלה:

שלום וברכה!
אתמול הייתי בחנות ליד ההפגנה, פתאום התחילה תעמולה…(מחשבה שניה הייתי צריך לברוח משם, גם בגלל פריצות, וגם בגלל השלטים עם השנאה וההסתה והכפירה שהיו שם), נקלעתי לשיחה ארוכה כמעט שעה, עם מפגין יחסית מבוגר, שסיפר לי על כל הצלחותיו בחיים וכמה שהוא מוצלח וחכם מאוד…ובן הסיפורים כדי להרשים, הוא הכניס דברי ויכוח, ולכאורה היה נראה קשוב לשמוע, השיחה היתה קצת לא מסודרת ופחות מבוססת על מקורות ומציאות מצידו.
לגוף השאלה, הוא פשוט אמר בחוצפתו שהוא יותר חכם מהאמוראים כי מציאות שכתוב בתלמוד כך וכך וזה לא נשמע הגיוני (ספציפית הוא אמר דבר שלא כתוב אפילו לא בצחוק), וכללית הטענה הנשנית זה מובילים אותכם, אתם לא חושבים לא מתפתחים לא מתמקצעים חיים בתוך עצמיכם, לא משרתים…וכמובן שכל מושג האמונה לא מתחיל.
רציתי לשאול, א.האם ואיך אפשרות להסביר לבן אדם שזו דעתו בקשר לתורה, משהו?
ב. מה אפשר לענות על הטענה של אתם מובלים על ידי רבנים?
ג. אם על באמת הצבא היה מתנהל על פי תורה היה הכוון חלקי לגיוס? או שזה פשוט עניין עקרוני תורה ותו לא, כלומר אנחנו לומדים תורה וזה חיינו ורצון השם שבגיל כזה גם אם יש אפשרות מבחינה דתית לא יתגייסו.
חשוב לי להדגיש, שאני חרדי מבטן ומלידה דורי דורות, מאמין לומד תורה עובד את השם, לי לא מתחיל ספיקות…
רק רציתי להניח דעתי מהעניין.
בתקווה להבנה
וסליחה על האריכות.
תודה.

תשובה:

שלום וברכה

לפני שנעסוק קצת במה שהעלית, ננסה להבין את הסיטואציה. בראשית כל דיון כזה צריך להבין שני דברים, שבעדרם, ובדרך כלל הם נעדרים, באמת לא מגיעים לשום הנה ולשום קירוב לבבות. האחד, האדם הזה שלפניך, חילוני או חרדי, הוא בן אדם כמוך, שיש לו חלומות ושאיפות ותפיסות עולם, ויש בו רצון לכבוד והערכה על מה שהוא עושה, והוא מרגיש מאויים ולא בנוח כאשר אתה לא מכיר במה שהוא עושה, ושי לו חולשות וחוזקות ואהבות ושנאות, וקשה לו בחיים ולא תמיד יש לו מצב רוח וכו'. כלומר כולנו בני אדם שמרגישים וחיים ורוצים טוב, וכבני אדם רב המשותף בינינו. הקיטוב בצורת החיים וכו' גורם לניכור, ולראייה חיצונית של האדם על פי לבושו וחיצוניותו בלי להביט ללב פנימה. אז למשל כאשר אתה עומד מולו, כאשר הוא מספר לך על הצלחותיו, אם אתה חושב שכל זה רק כדי לקנטר אותך ולהראות לך שהוא יותר חכם, הפסדת כבר בקרב… כי לא הרגשת אותו ולא נגעת בו ולא ראית אותו. אדם מבוגר נמצא באיזה שהוא סוג של משבר, הוא כבר מחוץ למעגל העשייה, הדבר היחיד שנותר לו, הוא ההערכה שיש לו מהסובב על מה שעשה והשיג. אם היית נותן אוזן קשבת ומתפעל ממעשיו בלי קשר למסקנותיו, הוא הרי עשה דברים טובים, הצליח בעבודתו, עזר לאנשים או כל דבר אחר שהוא גאה בו, כבר היית נוגע בו ומרכך אותו ונותן לו תחושה שיש לו מקום, אתה לא נגדו, ואתה מכבד את האדם שבו. יש הרבה מה להאריך בזה אבל אין זה המקום לכך. אני רק רוצה לחדד, שאני לא מציג לך כרגע טריק לעבוד עליו, אלא אמת אמיתית, בכל אדם יש דברים טובים להעריך, ואם נראה באנשים את הטוב שבהם, וזה לא סותר את הביקורת, נדע לשדר את הערכה הזו, אז אנחנו באמת ניגע בהם. זו אמת, ולא טריק.

ועכשיו לשאלות:

1. אינני יודע מה אמר לגבי הגמרא שאינו נראה לו נכון, ככלל צריך לדעת את דברי הרמב"ם במורה נבוכים, שלפיו התורה שבידינו ודברי חז"ל, הם דרכי השקפה והלכות ודינים, כל מה שנוגע להבנת הטבע והמדע, זו לא תורה, ובזה חכמי ישראל נסמכו פעמים רבות על חכמי המדע שבזמנם, ואין בכך כל חסרון. כך שאם כרגע יש גילויי מדע שלא היו נודעים בזמן חז"ל, זה בסדר גמור, אין לכך קשר עם תורה. ולכן המרצים שמנסים לטעון כל הזמן שחכמי התורה ידעו את כל המדע שבידינו, עושים בעצם עוול, כי יש דברים בגמרא שאינן תואמים את גילויי המדע ואין בכך פסול כפי שכתב הרמב"ם. מפעים מאוד לגלות שיש הרבה דברים שכן היו מסורים ביד חז"ל בחישובים מתימטיים שלא היו ידועים בזמנם כמו קדיוש החודש ועוד, כל הדברים שנצרכים לקביעת ההלכה אכן היו מסורים לנו, אבל עצם הבנת טבע העולם אינה תורה.

2. את השאלה לגבי האמונה לא הבנתי, אם הכוונה שאינו מאמין שיש בורא לעולם, והוא בעצם אתאיסט שמאמין בהיווצרות העולם מכורח טבעי כזה או אחר, זה נושא רחב, ואני ממליץ מאוד על הספר מלכודת האמת של הרב אשר קושניר שהיה בעריכתי, והוא מנתח ברמה גבוהה מאוד הן מההיבט המדעי הן מההיבט התורני את הכרח קיומו של בורא העולם, וזה ספר מומלץ לכל יהודי מעמיק. הוא עבר ביקורת הן של רבנים הן של מדענים ידועי שם.

3. הנושא של הנהגת הרבנים, בעצם אינו נושא דתי בכלל. כלומר, מצות ועשית ככל שאר יורוך בעיקרה נאמרה לגבי קביעת ההלכה ולא בעניני הנהגת העולם והחיים, יש מחוקת אם כל תקנות חז"ל בכלל זה או רק אלו שנלמדות בי"ג מידות שהתורה נדרשת בהן, מחלוקת הרמב"ם והרמב"ן בספר המצוות, אבל זה ברור שמה שאדם נוטל עצה מרבנים או הציבור מקבל על עצמו את הנהגתם הציבורית, זו לא הלכה שנובעת מחיוב זה, אלא הגיון וסדר, שכיון שאנחנו יודעים שגדול בישראל יש לו נקיות ורוממות אנחנו סומכים על דעתו הישרה נסיונו הרב והשקפתו היונקת מדורות קודמים.

אדרבה, הם אלו שעושים שטות מוחלטת בענין זה! יושבים חבורת שופטים אנשים קטנים ונגועים וחד צדדיים בבית משפט עליון, והם קובעים, מה ערכי ומה נכון ומה לא ויש להם כח עצום לפסול את רצון העם המשתקף בכנסת! יש לך אמונת "חכמים" גדולה מזו? אנחנו בוחרים בעצמנו אם לשאול רב ועל מה לשאול, הם מסרו בעיניים עצומות את כל חיי המדינה בידי חבורה זו.

4. הנושא של הצבא מורכב, מצד אחד ברור שהתורה חשובה יותר מכל ואין דרך לייצר גדולי תורה ושדרה של לומדי תורה בלי לימוד בשנים אלו של הבחרות באופן רציף. מצד שני, אין הגיון ערכי להטיל את כל כובד הבטחון על אנשים אחרים נגד רצונם וליהנות מפרי עמלם, הם מקריבים את חייהם ואין להם זכות אפילו להתנגד לכך שאנחנו לא נושאים בנטל. אומר לך מה שאני חושב ותחילה על ידי משל:

היום כל חילוני משכיל וחושב נתון במצוקה ערכית קשה מאוד. העולם המערבי היום, הערך החשוב ביותר שקיים אצלו תקופה זו של הפוסט מודרניזם, זה ערך השוויון. שווין כלפי נשים כלפי מיעוטים כלפי עובדים ועמים נחשלים כלפי הכל, אפילו בין מורים לתלמידים. זה ערך ברמה של דת ותמצית החיים. דא עקא, שאנחנו היום במדינת ישראל מחזיקים תחתינו עם שלם חסר זכויות בסיסיות של אזרח, חסר שירותי קהילה הממונים על ידי המדינה, ללא פיתוח, תוך הגבלות קשות על תנועה וכו'. אנחנו עם כובש. אף אחד בעולם לא מסכים איתנו ולא מבין אותנו. והדבר הזה גורם להרבה מאוד אנשים שלא להרגיש קשר ליום העצמאות ולמה שהוא משקף, מה שפעם היה גבורה היום נקרא גירוש אנשים מהבית וכיבוש, זה קונפליקט מאוד קשה. אלא מה אין לנו דרך לפתור אותו, כי אין לנו פרטנר לשלום, ואם נחזיר להם הכל הם יחסלו אותנו [גם ההמצאה להפריד בין גבולות 67 לגבולות 48 איננה נכונה ערכית, הגירוש הוא אותו גירוש. ומה כוונתי, שבחיים יש לפעמים קונפליקט של ניגוד ערכים שמחייב אותך לבחור בקיומו של ערך אחד תוך ויתור אולי כואב או זמני אולי קבוע, על ערך אחר. זה נכון בדברים קטנים, כמו במשפחה שהבית דורש דבר אחד והעבודה משהו אחר ואת נאלץ לקבל החלטות, וזה נכון בדברים הכי גדולים בחיי האומה, כאשר אתה נאלץ לחיות חיים שלמים כעם כובש, כי אחרת לא תוכל לחיות בכלל. אז כאן מגיעה גם הנפש, ומערבת תכנים נוספים כפיצוי, המסורתי והימני יאמר, ההיסטוריה קובעת שהארץ הזו שלנו, השמאלני ישכנע את עצמו שמחר יקום דור חדש פלשתינאי שיהיה בר שיח וכדאי להתחיל ולשוחח וכו', אבל הסך הכל הוא שאין ברירה.

ועכשיו לנמשל, גם בנושא הצבא יש לנו ניגוד ערכים, מצד אחד, אנחנו בכל מחיר נשמור על חיי התורה והמצוות והקדושה והטהרה, מצד שני מאוד היינו רוצים ככל אדם מערבי את ערך השוויון, בכל תהלוכות החיים אנחנו מקבלים זאת וחיים את התפיסה הזו לגמרי, אבל הערך הדתי הוא מעל לכל ואנחנו נאלצים כרגע לוותר על זה. אם תיווצר סיטואציה של שויון מסויים שאינו פוגע בדת ואין טעם להכנס לפרטים כי קשה באמת לבנות את התרחיש, נשמח מאוד, אבל לעת עתה זה המצב.

לאחר המשל אני חושב שהנמשל יכול להתקבל על הלב.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בקשר לקדוש ה’, הרמב”ם, בלי לזלזל חלילה, אך האם זה נכון שהיו רבנים שיצאו נגדו בגלל שכתב שחז”ל לא ידעו מדע? וטענו ששאב את הרעיון הזה מאריסטו? מעבר לכך, הרי כל דור מגיע מדען חדש וסותר את דברי קודמיו אז איך אפשר בכלל לטעון שהם יודעים יותר טוב מחז”ל?

  2. לא ידוע לי שהיתה טענה כזו כלפי הרמב"ם, גם אינני רואה בכך חסרון שבעניני הבנת הטבע נזקקו חז"ל לידיעות שהיו בזמנם, "חכמה בגויים תאמין", חז"ל לא עסקו במדע מעבר לנצרך להבנת התורה משום ביטול תורה, וזה שחוקרים סותרים דברי קודמיהם אינו רלוונטי לנושא שלנו, ברור שיש גילויי מדע מוחלטים ומובהקים שלא היו ידועים בעבר.

  3. כבוד הרב, גם אני הקטן שמעתי כך. הנקודה שכל מדען סותר את קודמו דווקא כן רלוונטי ומסייע לכך. בעצם לאט לאט מגלים ה”מדענים” את אשר היה ידוע לחז”ל ואכמ”ל.

    בקשר לנושא השני, בלי להכנס לנושא של שלושה שבועות חיובם ותוקפם והאם מותר או אסור לעלות כיום לארץ והאם מצוות ישוב א”י קיים כיום, נידון שלם בפוסקים האחרונים, שכבר נידוש כאן בעבר, הרי היינו הרבה שנים בגלות בין הגויים ומעולם לא עלה על דעתנו לקחת נשק ביד ולהלחם. לא היה מחשבה שאם לא נחזיק תחתינו את העמים בכיבוש לא יהיה לנו אפשרות קיום. פתאום תמהתי לראות את הרבנים מתייחסים לנושא כאילו זה כורח המציאות. שמא באמת מצווה זו לא דוחה פיק”נ וכן צריך לא לכבוש אלא לרדת? אז נכון, לא אנחנו כבשנו אלא נולדנו למציאות הזאת וכרגע לא זאת השאלה אבל בדעת הרב ניתן לשמוע כאילו זה המצב הנכון כיום והדבר התמיה אותי.

  4. לחינם תמהת ומשתי סיבות, זה ממש לא הנושא שעסקתי בו, היום יש מצב במדינת ישראל נתון, שבו גרים יהודים בין ערבים וזה גורם לקושי בטחוני מורכב מאוד, שבין השאר מכריח אותנו להחזיק אותם תחתינו כעם כבוש ואין אפשרות אחרת, ומה שכתבת רק ממחיש זאת יותר, אנחנו גם מבחינה אמונית לא רוצים לכבוש אותם תחתינו כפי שהזכרת אבל אין לנו ברירה. ב. לא באתי לעסוק בנושא הזה כלל, אלא להמחיש לאדם החילוני שמנופף בערך השויון, שגם הוא עצמו מחמת ניגוד ערכיןם מסויים בוחר להפר באופן מוחלט ובוטה את ערך השויון, כלומר שכאשר יש התנגשות בין ערבים זה בהחלט קורה שערך השויון מופר, וזו הנקודה שבאתי לומר.

  5. שלום רב . ברצוני לשאול כתבתם שענייני המדע שבתלמוד הם לא תורה
    האם אני עובר על ביטול תורה כשאני מעיין בדברי חזל אלו , או מקיים מצוות תת ?
    כנל לגבי הרמב״ם ביסודי התורה שמבאר איך לשמור על הגוף.
    ב. כתבתם שבענייני העולם זו זכות ולא חובה לשמוע בקול חכמים אבל זו חלוקה לא ברורה בין שאלות הלכתיות למציאותיות.
    הרי פשוט וברור לכל בן תורה שהוא מחוייב לנהוג כדעת גדולי ישראל בעניין השתתפות בבחירות ולאיזו רשימה.
    וזה לא אני אמרתי זה גדולי ישראל בעולם אמרו.
    עכשיו איני יודע האם זה מסתעף מחויב לעשות ככל אשר יורוך או פשוט הקמפיין המפלגתי השחיל את זה כסלוגן אבל זה משהו מהווית העולם שאנו מחוייבים לשמוע בקול חכמים.
    וזה לא הופך אותנו לעוורים, זהו רצון ה' שנשמע בעולם.
    ג. לגבי הצבא קשה לי להאמין שיש משהו שלא נכתב אבל בכל זאת…
    הייתי מחלק את זה לשניים
    כלפי האמת ברור לכל בן תורה שלימוד התורה שומר עלינו לא פחות מלחימה בצבא . בפרט שאנחנו רואים את הניסים הלא טבעיים סביב לישיבתנו בארץ. מאידך לומר זאת לאנשים שעדיין רחוקים זה חסר סיכוי.
    אבל
    אני חושב שזה שהישראלים מדברים על פצע פתוח סביב אי גיוס בני הישיבות הוא רגש שמתודלק בידי אנשים שונאי יהדות ולא ממש היגיון צרוף.
    מהסיבה הפשוטה מאוד, בכל מערכת חברתית ישנם אנשים בעלי אחריות סביבתית וישנם פחות ואיך שלא תסתכל על זה זה פשוט כך!
    תמיד יהיה אח שיעזור יותר עם כיבוד הורים ואחד שפחות. בהפסקת חשמל יהיה שכן שיתקשר לחברת החשמל ואחד שמחכה שמישהו יעשה את זה…
    בכל סיטואציה שהיא
    גם בצבא יש יותר ופחות גם בסיירת יש חרוצים יותר מאחרים.
    פשוט וברור שבציבור החרדי ישנו האחוז הגבוה ביותר של ערבות הדדית בכל תחום.
    אבל עצם האחריות כלפי העולם בכל נושא שהוא
    רפואי/כלכלי/חברתי/אקולוגי/פוליטי/דתי וכו' וכו'
    מחייבת איזשהי יכולת לומר אני מעורב כי כך אני מאמין והשני לא מעורב מסיבותיו הוא וזה עניין שלו לא שלי.
    (ואני כותב זאת כאחד שהתנדב כשנה כל יום לכמה שעות בארגון חסד מהגדולים ביותר בישראל )
    זה ילדותי לומר אכפת לי מהסביבה אז תקום גם אתה.
    כעת אנחנו כבר לא בתקופה של קום המדינה אין צורך שכל בני הנוער יתגייסו
    ליתר דיוק אין אפילו צורך שכל בני הנוער הלא חרדים יתגייסו.
    בנות מאן שכר שמיה?
    יש כמויות עצומות של חיילים חסרי מעש
    כך שאם נהיה יותר לוגיים ופחות רגשיים
    נגיע למסקנה
    שמי שרוצה יתגייס ומי שלא לא.
    כפי שקיים במדינות רבות וארהב למשל.
    יש כאן פרדוקס זועק לשמיים
    תשאל חילוני למה אתה מתגייס אם הוא יגיד "כי אני חייב" זה קצת פדיחה, זוהי ציונות??
    ואם הוא יגיד שזה ערך עבורו, בשמחה רבה – עבורי הערך הוא ללמוד תורה.
    ג. כמה חוצפה צריך כדי להשתלט על חבל ארץ שכולנו מתפללים לשוב אליה 3 פעמים ביום אלפי שנים, להגיד אני לא מאמין בכל המיסטיקה שלכם שום דבר אינו משמעותי אני כאן רק כי בנינו כאן מדינה
    ואם אתה רוצה להיות כאן זה בתנאים שלי…
    אני דור תשיעי בארה"ק הרבה לפני שאינשי דלא מעלי הגיעו לכאן.
    לא מפיהם אנו חיים ולא הם יציבו תנאים לשהותנו בארץ חמדת אבות.
    ד. עצם זה שגדולי המסיתים נגד שומרי תורה ומצוות חוברים לרשעים תומכי טרור ומתנגדי החיילים, כבר מוציא את האוויר מהבלון הנפוח. כי לבקש שוויון זכויות לערבים ולשלול באותה נשימה מחרדים זה לא רציני .

    יש הרבה מה להוסיף אבל השורה התחתונה שלפני שעונים על השאלה הזו למה לא מתגייסים צריך לברר טוב טוב האם יש שאלה בכלל ומהי
    יישר כוח על האתר המדהים הזה שמקדש שם שמים

  6. שלום ידידי
    נתחיל מהסוף, כל מה שאמרת אמת ויציב, אנחנו לא דיברנו למה אנחנו לא הולכים לצבא, אבל דיברנו על "דע מה שתשיב", כלומר באיזה אופן אני יכול להכנס לעולם הפנימי של החילוני שלפני ומתוך אותו עולם פנימי למוסמס את מה שבאמת מפריע לו. וכאן הצגתי פן מסויים שיכול לדבר לאנשים אינטלגנטיים, ובעצם רציתי להצביע על הפער החשיבתי בינינו לבין אותו אדם מערבי, כי אם לא נבין מתוך איזו נטייה בנפש הוא מתעמת איתנו לא נוכל לשכנע אותו. אנחנו לכשלעצמנו, איננו פוסט מודרניים, היהדות טוענת לאמת מוחלטת, לצורך בבני תורה, להבטחה אן בחוקותי תלכו וכו' שתהיו עמלים בתורה, ועוד וכל מה שאמרת אמת, אבל אני רציתי לחדד כלל בסיסי בויכוח. אתה חייב להבין את האדם מולך כדי לענות לו בשפה שהוא מבין ויכול להסכים איתה.
    לגבי הנושא של המדע, ודאי שיש בזה תורה כי כל האורחות חיים המבוארות בגמרא זה גם תורה כפי שהנחיותיו של הרמב"ם תורה. אף שיכול להיות שהנחות מדעיות כאלו ואחרות שהוזכרו אגב אורחא הם לפי הידע בזמנם.
    לגבי החובה לשמוע בול דברי חכמים, פשוט כדבריך, אף שאין בזה משום לא תסור, יש בזה חובה גמורה על פי הסברא כפי שהאריך לבאר רבי אלחנן וסרמן בקונטרס דברי סופרים, ולדבריו שם סברא היא דאורייתא. אמנם יש מספיק מרחב לבן אדם באורחות חייו, לא תמיד על כל דבר הוא חייב לשאול, וגדולי הדור עוסקים בנושאים מאוד כלליים ורחבים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל