לתרומות לחץ כאן

מצות מכונה ומצות עבודת יד

שאלה:

ראיתי פה בין בתרי התשובות באתר, שלליל הסדר מעיקר הדין יוצאים ידי חובה במצה לא עבודת יד. רק כדאי וכו'.
א. אם מעיקר הדין יוצאים. שמלמדים אנשים על עריכת הסדר, זה איסור לומר להם שצריך (והדגש הוא על צריך) מצה עבודת יד.
ב. איך יוצאים במכונה הרי מי יגיד לשם מצוות מצה? מלא בפתילות מכונה מבינים שזה למצוה אז אומרים אולי. אבל במצות שמוכרים לצורך אכילה כי אין לחם ואסור לחם, האם העובדים חושבים שהם מוציאים חבילת מצות מכונה שזה לליל הסדר של אנשים?

תשובה:

שלום וברכה

לא הייתי מגדיר את הדברים כמו שהצבת אותם, זה לא שמעיקר הדין זה בסדר ויש הנהגה טובה לאכול מצת יד, אלא יש מחלוקת גדולה וסוערת האם במצות מכונה מתקיים דין לשמה, ולכן, מי שסומך להקל בודאי יש לו על מי לסמוך, ולגבי זקנים מאוד שקשה להם או ילדים קטנים שלא מסתדרים עם המצה יש להקל.

במאפיית מצות גם במצות מכונה, כל העובדים אומרים לפני האפייה לשם מצות מצוה. בעיקר מקפידין בתחילת כל יום, יש אפילו שלט גדול "כל מה שאני עושה היום יהיה לשם מצות מצוה" וכולם אומרים במקהלה… אבל גם במשך היום מסתובבים אנשים ומידי פעם מתזכרים…

הנושא אינו המחשבה והאמירה שזה אכן נעשה, השאלה אם זה בכלל מועיל, כלומר ע כמה מה שנעשה במכונה מתייחס לאדם ונחשב עשייה שלו, כיון שלהצד שזה נחשב כדבר הנעשה מאליו, גם אם יאמר לשם מצות מצוה מבוקר עד ערב זה חסר משמעות.

מקורות:

 ראה כאן מאמר מקיף בענין מצות מכונה.

 

רבני בית הוראה
רבני בית הוראה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל