לתרומות לחץ כאן

כתובת אישה בהריון – המשך

שאלה:

שלום רב,
בשאלה על כתובת אישה בהריון כתבתם:
"אם היא אומרת לכשר נבעלתי (לפחות היריון זה חייב להיות כך אחרת יש גם איסור של מעוברת חברו – דהיינו היא מתחתנת עם הבועל), וגם היא מתגוררת בישראל שיש רוב כשרים אין צורך להזכיר את זה בכתובה."
1. קודם כל לא צריך בכל מקרה לציין אם האישה בעולה או בתולה לצורך סכום הכתובה?
2. לא הבנתי מה שמצויין בסוגריים. לכשר נבעלתי מדובר על כל אישה בעולה לשם כהונה, אם לא, מדוע צריך לציין לכשר נבעלתי?
ובכלל יש חילוק אם היא נישאת לבועל ממנו הרתה או לא? היא יכולה להינשא רק לבועל, כי עם אחרים יש את העניין של מעוברת חברו, לא?
תודה

תשובה:

שלום רב,

  1. ההנחה שלי היתה שהיא ודאי נישאת לבועל שהוא ודאי יודע שהיא אינה בתולה ולכן, מן הסתם מסכים לתת לה כתובה רגילה ומשום כך אין צורך לשנות את הסכום בכתובה. מלבד זאת יש דיון בפוסקים האם בעולת עצמו כתבותה מנה או מאתים (בפשטות מנה. ראה בפתחי תשובה סי' סו) אבל כאמור, הנידון המעשי כאן הוא לא רלוונטי כי מן הסתם הוא ירצה לתת לה כתובה רגילה ומשך ברור שאין בעיה לכתוב לה את הסכום באופן רגיל.
  2. הסיבה שאולי צריך לציין בכתובה בעולתא, מתרכתא, וכד' זה כדי שבעתיד נדע שהיא אסורה לכהונה (אם היא תתאלמן ויבואו לסמוך על הכתובה כדי לדעת שהיא היתה בתולה ולא גרושה וכד'). לכן כתבתי שמאחר שהיא אומרת היום לכשר נבעלתי והיא מותרת לכהונה גם היום, אז אין צורך לציין בכתובה כלום. מלבד זאת יש עוד סברא של האגרות משה שהיום שלא כ"כ סומכים על הכתובה על המידע הזה.
  3. אם היא לא הרתה ממנו, ואיכשהו נאמר שאין בעיה של מעוברת חברו (לא שמותר. זה דיון תיאורטי) יש בעיה אם הבעל אינו יודע שהיא מעוברת או בעולה אבל זה כבר סוגיה אחרת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מאחר שכל הטעם שיש להזכיר בכתובה זה כדי שלא יבואו לטעות בעתיד כאשר אישה זו תרצה להתחתן. על כך צירף האגרות משה סברא נוספת שהיום לא כ"כ סומכים על הכתובה כדי לקבוע האם אישה זו היתה גרושה או לא. לכן זה לא כ"כ הכרחי לציין זאת בכתובה. אלא שסברא זו כתב רק כצירוף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל