לתרומות לחץ כאן

הכשרת תבניות אפייה בתנור פירוליטי

שאלה:

שלום רב.
האם ניתן להכשיר תבניות אפייה של תנור פירוליטי –
(תנור בעל מנגנון ניקוי עצמי המגיע לחום של 500 מעלות, הופכת כל לכלוך לאפר…), על ידי ששמים את התבניות בתנור בזמן פעילות התוכנית לניקוי עצמי ?
בתודה מראש ובברכת חיילכם לאורייתא

תשובה:

שלום וברכה

כמדומני שמבחינה טכנית אי אפשר להשאיר בתוכו את התבניות בשעה שהוא פועל על תכנית זו, ומבחינה הלכתית אף שמעיקר הדין מותר להכשיר תנור כזה לפסח מכיון שהוא מגיע לחום גבוה מאוד, אבל ביחס לתבניות מכיון שיש בהם מגע ישיר עם האוכל, לכתחילה עדיף להחמיר ולא להשתמש בהם לפסח, רק על ידי ליבון חמור באש, ולא להסתפק בחום של התנור, אבל בדיעבד יש מקילים בזה.

מקורות

תבניות שרוצים להכשירם צריך ללבנם, ותנור פרוליטי נחשב כליבון חמור ולפי זה מותר להכשיר את התבניות באופן זה, כמו כן ביחס להכשרת גוף התנור מעיקר הדין מותר לכתחילה להכשירו באופן זה, ולהשתמש בתבניות שמיוחדות לפסח, מכיון שיש אומרים שחמץ לפני פסח דינו ככלי שבלע דבר של היתר ואפשר להסתפק בו בליבון קל ולא צריך ליבון חמור, ולכן בתנור כזה שבפשטות דינו כליבון חמור, וודאי שאפשר להקל להכשירו לפסח ובפרט שבתנור יש עוד כמה צדדים להקל מחמת שאפשר שאין זיעה בתנורים שלנו, ואין זיעה באוכלין. אמנם יש שנהגו להחמיר גם בזה ואינם מכשירים תנורים כלל לפסח, אבל יש הרבה בני תורה ויראי ה’ שמקילים בתנור פרוליטי ומכשירים אותו לפסח.  עיין בספר נטעי גבריאל הלכות פסח חלק א’ שהביא בשם הגר”מ פיינשטיין זצ”ל ועוד פוסקים שתנור שמנקה את עצמו נחשב כליבון חמור ואפשר להכשיר תנור כזה לפסח, ועיין בספר הגעלת כלים שהביא בשם הגרמ”פ זצ”ל שכדי שיחשב ליבון חמור מספיק שיגיע לחום של 700 מעלות פרנהייט, ולכן בתנורים כאילו יש להקל ולהשתמש בהם בפסח.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אם יש תבניות פרווה שנהיו בשריות האם ניתן ללבנם כדי להחזירם לקדמותם והאם צריך לחכות 24 שעות לפני ליבונם בהנחה שזה אפשרי?

  2. כיון שזה בגדר "היתרא בלע, ניתן להכשיר באופן הבא: מנקים היטב עם חומרים פוגמים, ממתינים 24 שעות משימוש אחרון, מכיניסים לתנור נקי לגמרי ריק שגם לא היה בשימוש 24 שעות ומפעילים ריק על חומו המירבי חצי שעה והן שוב פרווה.

  3. כן. כיון שניתן להניח שלא נאסרו בבשר וחלב יחד בתוך 24 שעות, ולכן די להן גם בליבון קל. אחר כך תסמנו מה שתבחרו בשרי או חלבי שלא תתבלבלו שוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל