שאלה:
ראובן הלך ל"מומחה להסרת עין הרע", ששופך נחושת רותחת על מים קרים, ומשפריץ מים לכל עבר. וכל זה נעשה מעל ראשו של ראובן ה"מטופל".
לפני התהליך הנ"ל, המומחה אמר לראובן שיניח על ראשו מגבת ויעטוף את עצמו היטב, כדי שהמים שמשפריצים לא יזיקו לו.
אבל ראובן לא כיסה את הכתפיים שלו בצורה מושלמת, והשפריצו מים עם נחושת ונעשה לו חור בחליפה וגם כתם שלא יורד.
כעת ראובן תובע תשלום מהמומחה על הנזק שעשה לו בחליפה.
והמומחה טוען: אמרתי לך לכסות את עצמך במגבת!
אשמח לתשובה עם מקורות (כלומר, המקורות שעליהם מתבססת התשובה),
תודה רבה!
תשובה:
שלום וברכה,
אם המומחה הזהיר אותו שילבש כיסוי כדי שלא יינזק והלקוח לא לבש כיסוי, המומחה פטור על כל נזק שנעשה, ונחשב שהלקוח מחל מראש על כל נזק שיוכל להיות.
בהצלחה.
מקורות:
בשו"ע (חו"מ סימן תכא ס"ה) נאמר שנים שנתאבקו יחד, ואחד הפיל חבירו לארץ, ונפל וסימא את עינו, פטור. וכתב הסמ"ע (סק"י) טעם כיון דהתאבקו שניהם ברצון… וכל אחד ידע שאי אפשר לצמצם שיפילו דוקא באופן שלא יהיה בו היזק, הו"ל כאילו נתייאשו ומחלו אהדדי, שאף אם יארע לאחד היזק יהיה מה שיהיה, כיון שלא נתכוין חבירו להזיקו, אלא שקרה לו דרך נפילתו שיהיה פטור. ולפ"ז כל שכן שהאחד הזהיר אותו שיכסה את עצמו שלא יינזק והלה לא נזהר מהנזק נחשב שמחל על כך מראש.
ראיה נוספת מדברי השולחן ערוך סימן שעט סעיף ב "היה בעל קורה ראשון ובעל החבית אחרון, ונשברה החבית בקורה, פטור. ואם עמד בעל הקורה לנוח מכובד משאו, חייב. ואם הזהיר לבעל החבית ואמר לו: עמוד, פטור". מבואר שאם הזהיר אותו תחילה אין חייב על הנזק.