לתרומות לחץ כאן

מדבקות ויטמינים בשבת

שאלה:

מדבקות ויטמינים – האם מותר להשתמש בשבת במדבקות ויטמינים לספיגה דרך העור? [כאשר המשתמש מצמיד את המדבקה הזו לעור גופו, החום והלחות הממוקמים בעור מתחילים לשאוב את החומרים הפעילים במדבקה. המרכיבים נספגים לאחר מכן דרך שכבת העור החיצונית, והנימים בעור מתחילים להזרים את החומרים דרך מערכת הדם אל תוך גופו].

תשובה:

שלום וברכה

אי להשתמש במדבקות אלו בשבת, גם אם יכין אותן מערב שבת כך שלא תהיה בעיה של הסרת הדבקית, משום שיש בכך איסור רפואה, כמו בויטמינים שנוטלים בפה. כמובן ניתן להדביק לפני שבת ובזה אין חשש.

מקורות:

ראה שמירת שבת כהלכתה (פל”ד סי”ז ובהערה עו) שנחלקו הפוסקים אם כל תרופה שנוטלים בתקופה ארוכה מותר לקחת בשבת, או רק באופן שיש חשש שמא יחלה מותר לקחת, ולהלכה מחמירים בכך מלבד תרופות המיועדות לייצב את מצבו הרפואי של אדם ולמנוע נזק, ויטמינים כיון שהם לא כדרך מאכל בריאים, הגם שגם בריאים לוקחים אותם אבל כיון שניטלים כדי לחזק את מזג הבריאות, הרי זה ככל תרופות שאסרו חז”ל לקחת כשזה רק למיחוש ולא לצורך חולה וכשזה לא צורת מאכל בריאים, ובודאי ההמנעות יום אחד אינה מביאה נזק. ואי”ז דומה למש”כ בשו”ת ציץ אליעזר (חי”ד סי’ נ) להתיר לקחת ויטמינים ששם מדובר באדם שרוצה להוסיף סתם ולקחת ויטמינים לשמור משקל וכד’, והוא בא כתוסף לאוכל וכד’, אולם כשזה בא רק כדי לחזק את מזגו אסור, וכן הוא בשמירת שבת כהלכתה (שם סעי כ) ע”ש. אמנם הגר”ע יוסף נראה שהתיר זאת, ראה הליכות עולם ח”ד עמוד ר”ז וכן חזון עובדיה ח”ג עמוד שס”ג.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. גם האור לציון התיר לכתחילה ויטמינים בשבת!
    הדעות בזה חלוקות אבל ישנן מספיק דעות מוצקות להתיר!
    שש"כ הוא אחד הספרים המופלאים והחשובים בנושא הלכות שבת אבל אינו היחיד!

  2. הרב שגיא שליט"א, אני כותב מה שמקובל בין מורי ההוראה להורות בנושא זה לפי דעתי וידיעתי, ואני מכבד כל דרך אחרת. יישר כח.

  3. אני לא "רב" עם אנשים, משתדל לפחות :)
    עכ"פ מה שכבודו כתב שמקובל להורות לאסור ויטמינים בשבת, זה מקובל אצל בתי הוראה שפוסקים כמנהג אשכנז, ולא בבתי הוראה של בני ספרד.
    זו המציאות בשטח.
    נכון שזו לא מחלוקת שו"ע-רמ"א, אבל ראה את ההסבר של האור לציון חלק ב' עמוד רנז' שכותב בלשון זו "ויטמינים ודאי שמותרים לבריא, שאף אם מוכחא מילתא דלרפואה קעביד, מ"מ לבריא מותר. ונראה שאף להמג"א שכתב שם שאם אוכל לחזק מזגו אסור אפילו לבריא, נראה שויטמינים נחשב כמאכל בריאים"

  4. אני לא בדקתי מה מורים בכל בתי ההוראה של כל העדות ואני משוכנע שגם אתה… כנראה שאלת רב שאתה מכיר… וזה בסדר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל