לתרומות לחץ כאן

סירוב בית עסק לקבל בקבוקים – המשך

שאלה:

שלום כבוד הרב .

ברשות הרב, אבקש לברר את הדין (שנית), בעקבות תשובה שמצאתי כאן באתרכם המועיל –
https://din.org.il/2023/02/28/%d7%a1%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%91-%d7%91%d7%99%d7%aa-%d7%a2%d7%a1%d7%a7-%d7%9c%d7%a7%d7%91%d7%9c-%d7%91%d7%a7%d7%91%d7%95%d7%a7%d7%99%d7%9d/

בנידון דידן , השיב לי בעבר רב חשוב , כך :

…לגבי חוק המיחזור נראה שלכל הדעות דינא דמלכותא דינא. לגבי מקרה זה התביעה היא פלילית וניתן לפנות לערכאות משני טעמים: א: בזה אין אפשרות לפנות לדין תורה. ב. יש אומרים שבפלילים אין איסור ערכאות משום שבזה יש דין המלך (כפי שניתן להוכי מהגמ' ב"מ פג. פסקו בשו"ת הרשב"א החדשות סימן שמה. ע"כ.

מה דעת כבוד הרב בנושא ?

תודה ושבת שלום

תשובה:

שלום וברכה,

דינא דמלכותא קיים רק בדברים שקשורים לניהול המלכות – המדינה ולכן החוק של חיוב בעלי הסופר לקבל בקבוקים למיחזור לא נכנס לסעיף של דינא דמלכותא. מנהג הסוחרים מחייב לפי הלכה כיון שהדבר התקבל כמנהג ועל דעת עשו את המקח, אולם במקרה זה אין עדיין מנהג שהמוכרים מקבלים בקבוקי מיחזור, ברוב המקומות המוכרים לא מסכימים לקבל, או שמקבלים רק אחרי פרוצדורה והמתנה ארוכה של הלקוח, כך שקשה לראות בכך מנהג הסוחרים, ולכן אין כאן מנהג שמחייב.

לגבי טענתו של הרב שיש כאן עברה פלילית לא ידוע לי שמוכר שלא מקבל עובר בעברה פלילית – תביעה במשטרה, יותר נראה לי שזו עברה אזרחית, המשטרה לא תעסוק בתלונה כזו, רק בית משפט יטפל בכך. ולכן אסור להתלונן ברשויות על מוכר שמסרב לקבל בקבוקים.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום כבוד הרב.

    לאחר בירור מול הרב שהשיב לי תחילה, וכן מול המועצה לצרכנות, התברר כך :
    1. בחוק הפיקדון, אכן יש סעיף עונשין פלילי.
    2. וכך השיב לי הרב משה מאיר אבינר (ראש כולל דיינות ישיבת בית אל) –
    "שלום וברכה, יישר כח על הבירור, אכן גם לגבי הפרת חוק הפקדון יש חלקים ממוניים כדוגמת ההישק הכספי של הצרכן, אך החלקים האחרים הם חיוב קנס על העבירה הפלילית שבדבר, 22. (א) סירב בית עסק לקבל מצרכן מכלי משקה ריקים מסומנים ולשלם לו את דמי הפיקדון בעדם, כאמור בסעיף 6, רשאי בית המשפט לפסוק לצרכן פיצוי שאינו תלוי בנזק (בסעיף זה – פיצויים לדוגמה), בסכום שלא יעלה על 1,800 שקלים חדשים על כל סירוב; בסעיף זה, "סירוב" – לרבות כמה מקרי סירוב לאותו צרכן, במהלך אותו יום עסקים. (ב) בבואו לקבוע את גובה הפיצויים לדוגמה, יתחשב בית המשפט, בין השאר, בשיקולים המפורטים להלן, ולא יתחשב בגובה הנזק שנגרם לצרכן כתוצאה מביצוע ההפרה: (1) אכיפת החוק והרתעה מפני הפרתו; (2) עידוד הצרכן למימוש זכויותיו; לכן אם ניתן לפנות לערכאות במישור הפלילי אף כאן ניתן לתבוע בערכאות, אך לא לתבוע את מימד הנזק, ואותו יש לתבוע בדין תורה. "

  2. שלום וברכה,
    הגאון הרב זלמן נחמיה גודלברג זצ"ל הנחה אותי שתביעה שנתבעת במשטרה ניתן לפנות למשטרה ואין צורך לפנות לבית דין רבני. אבל תביעה שנתבעת בבית משפט יש לתובעה בבית דין בלבד. ולכן תביעה הנ"ל נתבעת בבית משפט ולא במשטרה. ולכן אין אפשרות לתבוע בערכאות אלא בבית דין רבני בלבד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל