לתרומות לחץ כאן

גוי שמביא חפץ לבית ישראל אדעתא דנפשיה בשבת

שאלה:

שלום וברכה לכבוד הרבנים.

ברצוני לקנות חפץ מגוי. הוא גר בערך שעה נסיעה ממני. הוא אמר שבשבת הקרובה הוא צריך להימצא בסביבתי ויוכל להקפיץ את החפץ אל ביתי. החפץ אינו נצרך לשימוש בשבת.

האם מותר לי לקנות את החפץ ולומר לו שאשמח אם יוכל להביא אותו אלי?

לכאורה אם איני מצווה אותו להביא דוקא בשבת, ואכן גם הוא מרוויח מזה, שהרי כך אקנה ממנו את החפץ והרי זה אדעתא דנפשיה. ועוד שאינו נוסע בשבילי דוקא. וגם ההנאה של החפץ היא לא בשבת, במקרה וזה מגיע מחוץ לתחום.
האם יש צדק בסברותי והדין יהיה מותר?
תודה רבה ויישר כח!

תשובה:

שלום וברכה

ככל שהמכירה אינה מותנית בכך, ומבחינתך הוא יכול להביא גם קודם השבת, והוא בוחר מעצמו לעשות זאת דוקא כך, והוא יביא גם באופן אחר, יש מקום להתיר זאת מחמת הסברא שהזכרת, אמנם יש כאן חשש של מראית העין, שכן מה שהתירו בסברא זו הוא מלאכה קבלנית שהגוי עושה בביתו עבור הישראל, אבל מלאכה הנעשית בבית הישראל אסורה משום שנראה כשכירו וכשלוחו, ולכן גם אסור להשאיל כלי לגוי בשבת בביתו של הישראל, ונראה שגם כאן לכאורה שייך חשש זה.

מקורות:

הנושא שהזכרת מבואר ומפורט על שלל דיניו בסימן רמד, ושם יש את החלוקה בין מלאכת פרהסיה למלאכה בצינעה ובין מלאכת מחובר למלאכת מטלטלין, אולם בסימן רמו סעיף ב' הוסיף השולחן ערוך שדין נוסף:

"אסור להשאיל שום כלי לאינו יהודי בשבת, ואפילו בערב שבת אם הוא סמוך לחשיכה, כל שאין שהות להוציאו מפתח ביתו של המשאיל קודם חשיכה, מפני שהרואה סבור שישראל צוהו להוציאו". ולפי דין זה לכאורה אין הבדל בין לקחת משהו מבית הגוי או להביא משהו לשם, שניהם מלאכה שווה ויש לאסור.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם הדין יישתנה, במקרה שהיהודי גר בבנין רב קומות ורובם גויים, וכל משלוח משאירים בדלפק הקבלה בכניסה, ולכאורה אין כאן מראית עין שהחבילה הזאת הושארה עבור יהודי, שהרי יש הרבה גויים בבניין ובכל יום מקבלים חבילות. ולכן במקרה הנ"ל באופן כזה יהיה מותר?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל