שאלה:
מה המעמד של ילד שנולד מביצית מופרת אצל הורים אחרים למי חייב כיבוד הורים וגם לגבי ירושה אם יירש מההורים המקוריים של הביצית המופרת תודה רבה
תשובה:
שלום רב,
אני מניח שאתה מודע לצדדים השונים של הסוגיה. כלומר, למעשה אין הכרעה בפוסקים האם הילד נחשב לבנה של בעלת הביצית או של האישה שילדה אותו. אז לגבי ירושה מהאב, אין שאלה בהנחה ששתיהן יהודיות. השאלה היא רק ירושה מהאם לאחר שבעלת הביצית הלכה לעולמה ואין לה בעל.
במקרה כזה, מאחר שלאותה אישה יש יורשים ודאיים, ואילו הילד הזה אינו יורש ודאי, אז הכלל בירושה אומר: אין ספק מוציא מידי ודאי. אמנם היה מקום לומר שבספד"ד מועיל תפיסה, אבל אני לא בטוח שבסופו של דבר הסיטואציה הזו נכללת בספיקא דדינא. כולם נוהגים לעשות במקרים כאלה גיור מספק כאשר אחת מהן אינה יהודיה, ממילא הלכה למעשה זה ספק ממש ולכן אין ספק מוציא מידי ודאי.
תודה ויישר כח . הנקודה שלי היתה בעצם מי הם ההורים האמיתיים בעלי הביצית המופרת או הילדים.
הנושא הזה עמום מאוד ונתון למחלוקת בין פוסקי זמנינו, הגר"ע יוסף נקט לעיקר שבעל הביצית היהא האם העיקרית ולא האם המולידה, וכך צידדו הגרי"ש אלישיב והגרש"ז אויערבך אבל אמרו שמכלל ספק לא יצא, ואין לנו ראיות מספיקות להכריע בכך, כיון שהנושא הזה לא היה קיים בעבר, ואילו בציץ אליעזר והגר"מ אליהו נקטו לעיקר שהאם המולידה היא העיקר, למעשה כולם מודים שהנושא הזה אינו מוכרע די הצורך, וככל שאחת מהן גויה, יש להצריך גיור ליחד הנולד.
השאר תגובה