לתרומות לחץ כאן

שתית יין בליל פסח לחולה סכרת

שאלה:

ישנם חולי סכרת במצב מיוחד שבו הם אמורים לדייק בכמות האוכל והשתיה לבריאותם, הפסקה ממושכת מאכילה מזיקה להם, וכל שכן אם לאחר ההפסקה מיד באה שתיית יין מתוק (כוס ראשון) או מיץ ענבים שמעלה מאד את כמות הסוכר(היפרגליקמיה), ומאידך שתיה גדולה של יין יבש מורידה מאד את רמת הסוכר (היפוגליקמיה), ובאופן כללי הכמות המומלצת היא עד כ140 סמ"ק ביום, כיצד עליהם לנהוג בליל הסדר האם לאכול מאכלים שונים עד כניסת החג ואחרי הקידוש כדי לשמור על יציבות הסוכר בדם, והאם להעדיף את שני הכוסות הראשונים בלבד כי זה מה שמותר להם? ואם כן האם מברכים על השני (לשיטות שמצריכים ברכה), או שאם הם לא שותים 4 כוסות אין להם מצוה באמת?

תשובה:

אם אכילה לפני החג תועיל להם אז למה לא.

לגבי השיעור, הם יכולים במצב כזה לסמוך על השיעור הפחות ביותר על פי דין, שזה אומר לשתות רוב רביעית של שיעור רבי חיים נאה, 45 מ"ל בכל כוס. כלומר, מוזגים כוס שלמה שיהיה בה לפחות שיעור רביעית ר' חיים נאה, ושותים 45 מ"ל. אפשר לערב יין יבש ומיץ ענבים לאיזון. כמובן מי שגם זה מסוכן לו, פטור מן המצוה ויעשה רק קידוש. מי שיכול בקידוש לשתות את השיעור הגדול ושאר הכוסות בשיעור הנ"ל, הכי טוב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. עדיין רציתי לשאול אם יש בכל אופן כוסות שעדיפות אחת מהשניה? האם השתים הראשונות כי אין מעבירין על המצוות, או אולי הראשונה והשלישית כי הן כוס קידוש וכוס ברכת המזון? ואם אפשר לשתות 'חמר מדינה' כתחליף (מיץ תפוזים או קולה דיאט בהנחה שזה נחשב לכזה) ואם כן אם להעדיף שתי כוסות יין ושתי כוסות מיץ? תודה על הכל

  2. הכוס הראשונה היא עדיפה, ידועה דעת המשנה ברורה שבקידוש של הלילה שהוא מן התורה חשש לשיעור הגדול, הנקרא אצלנו שיעור חזון איש. הנושא אם יש היום חמר מדינה או לא ומה הוא חמר מדינה מאוד מעורפל, וכיון שגם במיץ תפוזים יש סוכר אינני רואה את הרווח הגדול בלהכנס לחשש זה. קוקה קולה זה כמו מים ואינו נחשב חמר מדינה. ולכן יש לנהוג כפי שהצעתי.

  3. א. אני חושב שאכילה "לפני החג", זו הגדרה שמשתנה מבית לבית. יש בתים שמכניסת החג עד תחילת הסדר לוקח זמן רב מאד (לפעמים אפילו קרוב לשעתיים). אם כדי לקיים ארבע כוסות הם צריכים לאכול קודם, מסתבר שיכולים לאכול גם אחרי כניסת החג לפני קידוש.
    ב. אפשר גם לערב מים ביין (או במיץ ענבים). צריך לברר מה הכמות המקסימלית, אך למעשה אני מאמין שבאופן כזה הכמות של כל ארבע הכוסות לא תזיק.

  4. 1. אינני רואה צורך לאכול לפני קידוש, כוס אחת בשיעור המינימלי שהצענו לא תזיק לו, אני מניח שכל שבוע בשבת הוא עושה קידוש, ואחרי קידוש יאכל.
    2. ביינות שלנו ובפרט במיץ ענבים בעיה לערב מים והייתי מעדיף את ההצעה שהצעתי, כמובן שאם זה לא אפשרי והוא יודע שקנה יין או מיץ ענבים מאה אחוז ענבים, ניתן לערב 40% בשעת הדחק כזו, אבל זה זה לא ההצעה המומלצת הואיל וניכר שזה רק מפסיד את היין ולא משפר אותו כמו בזמנם.
    אגב, עד כמה שהבעיה שיין מוריד את הסוכר ומיץ ענבים מעלה אותו, יש לשקול לערב. אינני איש רפואה אולי זה לא מועיל וזה כמו תבשיל מלוח שמוסיפים לו סוכר… אבל כדאי להתייעץ על זה. זו גם הצעה נכונה הלכתית לכל אדם שקשה לו לשתות יין והוא רוצה להדר כסוברים שצריך יין המשמח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל