שאלה:
שלום,
אני גר בארה"ב ועולה לארץ ישראל בעזרת השם בימים הקרובים.
ברשותי רכב בליסינג, חבר רצה לקחת את הליסינג שלי ואמרתי לו שהוא יכול לקחת אותו, הכוונה הייתה שאני לא ירוויח כלום על העברת הליסינג.
לאחר מכן נגשתי לחברה בהצעה של אישתי ובחברה הציעו לי להעביר להם את הליסינג ולהרוויח 5,500 דולר על העסקה.
1.האם אני רשאי לבטל את העסקה עם החבר במידה?
2.האם זה לא נחשב נדר? (אמרתי לו בטלפון "סגור אחי, זה עוזר לי מאוד")
3.במידה וזה נחשב נדר, והחבר מאשר לי ואומר שזה בסדר מבחינתו האם זה מבטל את הנדר?
תודה מראש
תשובה:
שלום וברכה,
אדם שהבטיח לתת מתנה לחברו, אם החבר מוגדר כעני, הרי זה נדר לצדקה וחייב לקיים את דבריו. אם החבר אינו עני אין כאן נדר לצדקה, אבל יש כאן איסור של מחוסרי אמנה. באיסור מחוסרי אמנה אם השתנה הנתונים מותר לחזור מדבריו, דין זה נחשב ל'תרי תרעי'. שאם הבטיח למכור לחברו במחיר מסוים ואח"כ השתנה המחיר לרוב הפוסקים מותר לחזור מדבריו ואין איסור של מחוסרי אמנה. ובכאן י"ל שנחשב למתנה מרובה, או הבטחה בטעות שלכו"ע מותר לחזור מדבריו.
ולכן אם החבר שהבטחת לא מוגדר כעני, אם אח"כ נודע לך שתוכל להרוויח כסף, מותר לך לחזור מהבטחה לחבר ולמסור את הרכב לחברה ולקבל תשלום.
בהצלחה.
מקורות:
במתנה מרובה אין איסור של מחוסרי אמנה. ורק במתנה מועטת, כמבואר בשו"ע סימן רד סעיף ח. ובסימן רמא ס"א. ואם המקבל עני חייב לתת גם במתנה מרובה מדין אמירה לצדקה כמבואר בסמ"ע סימן רמג ס"ק ה. ואם נודע אח"כ שיכול להרוויח כסף, הרי זה כתרי תרעי, שנחלקו הפוסקים שיכול לחזור מדיבורו כשהשתנה השער. וראה כאן בהרחבה בדין מחוסרי אמנה בתרי תרעי. במקרה כאן זה טעות שלא ידעת, וניתן לבטל גם בטענה שההבטחה הייתה בטעות שודאי אין איסור לחזור מדיבורו.