לתרומות לחץ כאן

קריעה במקום המקדש

שאלה:

בהמשך לשאלות בקשר לנסיעה ארצה. אגיע השבוע בעזהי"ת ורציתי ללבן עוד כמה דברים שלא חשבתי עליהם קודם ועם הרבנים המחילה.
מה צריך לקרוע כשמגיעים לכותל? רק חולצה או גם מעיל/חליפה? ומה אשתי קורעת? האם חוץ ממקום המקדש צריך לקרוע בעוד מקומות? בקשר לדחיפת פתקים לכותל, יש בכך עניין? יש לזה מקור? ואולי אדרבה יש עניין שלא? אין בכך חשש של ביאה במקצת? כשהאצבע דוחפת את הפתק לכאורה זה אמור להיות בעייתי? בדרך ב"ב ירושלים, בית שמש ב"ב ובית שמש ירושלים, איפה אומרים תפילת הדרך? דרך אגב, לפני שאני מעלה את אשתי על האוטובוסים חשוב לי לדעת האם האוטובוסים הינם מהדרין? שאדע איפה להושיב אותה בלא לגרום אי נוחות לנוסעים אחרים.
לה יש אזרחות אמריקאית והיא מגיעה לארץ בתקן של תיירת בעוד שאצלי זה הפוך. מותר יהיה לנו לנצל את מעמדה גם עבורי? מדובר בהטבות מס. אם לדוגמא אנחנו שוכרים רכב על שמה ואני נהג נוסף כשהיא כלל לא מתכוונת לנהוג בארץ. או שרוכשים מוצרים עבורי שהיא כלל לא יכולה להשתמש בהם (חליפה לדוגמא) על שמה לצורך קבלת אפס אחוז מע"מ. יש בכך בעיה הלכתית?

תשובה:

אין חיוב לקרוע דוקא את הבגד העליון, ואם חס עליו יכול להסירו ולקרוע את החולצה, ראה כאן פרטי דין זה בהרחבה.

ענין הקריעה על הכותל שייך גם בנשים, ראה באורחות רבינו ח"ב עמוד קמט שהביא: "בנוגע לנשים אם מחוייבות לקרוע הורה מו"ר לזוגתו הרבנית ע"ה שתקרע רק פעם אחת בעת שתראה את הכותל ואמר לי מו"ר אע"פ שבנותיו הלכו יחד עם מרן החזו"א ועמו לכותל ואחת כבר היתה בת מצוה ולא אמרו לה לקרוע רק בנו שהיה לאחר בר מצוה קרע מ"מ זה לא ראיה כי אפשר דלאו אדעתיה דמרן שכבר גדולה". היא כמובן קורעת עליונית וכדומה משום הצניעות.

לא נהגו לקרוע בעוד מקומות, למרות שמעיקר הדין היה לקרוע על הרי יהודה. יש מגדולי ישראל שהלכו בעיניים עצומות ממקום שניתן לראות את החומות אבל למעשה לא נהגו בכך אלא כיון שהכל ביקור אחד קורעים פעם אחת.

אין טעם בדחיפת פתקים בכותל, בורא עולם שומע ניב שפתיים. זהו מנהג עמי ארצות שאינני יודע מתי התחיל.

אינני בקי די הצורך לומר לך איזה אוטובוסים מהדרין ואיזה לא, גם בריכוזים החרדיים יש כך ויש כך, בכל מקרה זה לא משהו שמאוד דרמטי, ותמיד באמצע יש גם וגם.

כל ההטבות מס לתיירים מגיע לכם לקבל.

נסיעה טובה ותהנו מאוד!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל