לתרומות לחץ כאן

להמשיך להשתמש במוצר שנשאר בידי

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים,
1. לימדתי מרחוק באיזו מכללה והם נתנו לוח חכם לצורך הוראה מרחוק. היום אני כבר לא עובדת שם. הלוח נשאר אצלי ואני צריכה להחזיר אותו, בינתיים לא ביקשו אותו חזרה ואני בטוחה שזה לא בא על חשבון מישהו אחר, פשוט שכחו מזה בינתיים. האם מותר לי להשתמש בלוח החכם לצורך הוראה שלא קשורה למכללה בימים אלו (להעביר שיעור פרטי בזום ולהשתמש בלוח החכם שלהם)?
2. אם אני מפרסמת שיעורים פרטיים דרך אתר כלשהו שגובה כסף עבור עצם ה"תיווך" האם יש אפשרות שאלמד את התלמידה ללא תשלום דרך האתר שדרכו הכרתי את התלמידה וכך לא אצטרך לשלם אחוזים למפעילי האתר? כמובן אם זה מוסכם על התלמידה או על הוריה.
אם לא, האם יש אפשרות להעביר שיעור אחד דרך האתר ואח"כ לעבור לשיעורים מול התלמידה ללא קשר לאתר?
תודה רבה,

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לך להשתמש בלוח החכם ללא רשות המכללה, כדין שואל שלא מדעת שדינו כגזלן.

השימוש באתר לא מיועד לאנשים שלא גובים תשלום על השיעורים, הם רוצים רווחים, והשרות שהם נותנים זה רק למי שגובה תשלום ומשלם להם דמי תיווך.

אם הכרת תלמיד דרך האתר יש לשלם דמי תיווך על כל השיעורים שנלמדים בתקופה הקרובה, ולא רק על השיעור הראשון.

בהצלחה.

מקורות:

ראה נתיבות סימן שמא ס"ק א שכתב שאם שאל כלי לזמן מוגבל לא חייב באונסים אחר זמן ההשאלה ומאידך אסור לו להשתמש בכלי אחר תקופת ההשאלה, ואם משתמש דינו כשואל שלא מדעת שדינו כגזלן. ולכן הלוח חכם לא הושאל לאחר העזיבה של המכללה, ואסור להשתמש בו.

בכל תשלום תיווך התשלום על העסקה הראשונה, אבל על עסקה מתגלגלת אין דמי תיווך, ולכן אדם ששכר דירה דרך מתווך ואח"כ השוכר החליט לרכוש את הדירה אין תשלום של תיווך. כמו כן מתווך שהביא פועל, ואחרי ההיכרות עם הפועל הבעל הבית לוקח אותו לעבודות אחרות שלא דובר בתחילה, או שלוקח אותו בשנה הבאה, אין דמי תיווך כיון שזה עסקה אחרת. אתר שמחבר בין מורים לתלמידים וגובה דמי תיווך התשלום הוא על כל התקופה הראשונה שלומדים, וזה לא נקרא עסקה אחרת אלא הכל אותה עסקה, ולכן יש לשלם דמי תיווך על כל השיעורים ולא רק על השיעור הראשון. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל