לתרומות לחץ כאן

נטילת ידיים בבוקר – מתי מברכים?

שאלה:

בס"ד

כאשר אני קם מהשינה האם מותר לי ליטול ידיים כדי להסיר את הרוח רעה, לאחר מכן להתלבש ולהתפנות ואז ליטול שוב ולברך "על נטילת ידיים" ו"אשר יצר"?

או שיש בזה חשש ברכה לבטלה מכיוון שברכות לא מעכבות וכבר נטלתי פעם אחת אז זה נחשב שיצאתי ידי חובה נטילה?

תודה רבה.

תשובה:

אדרבה, כך היא ההנהגה הראויה לדעת המשנה ברורה בתחילת סימן ד', והסביר דבריו באופן הבא:

הרי מצד אחד חובה ליטול ידים מיד כשקמים כמבואר בזוהר, מאידך, נחלקו ראשונים בטעם הנטילה בברכה בבוקר, הרא"ש כתב שהוא משום נקיות לתפילה והרשב"א כתב שהוא משום שהאדם נעשה כבריה חדשה, לדעת הרא"ש, ברגע שאדם הולך להתפנות לפני התפילה כבר שוב יש צורך בנטילה של ניות ואם כן מה שנטל קודם לא מועיל לו לענין זה, ולכן אם בירך על הנטחלה שלפני שהלך להתפנות הוא בעצם עושה ברכה לבטלה, כי לא זו הנטילה לנקיות לתפילה.

לכן הנכון לעשות כמו שאמרת, נוטלים ידים בלי ברכה, מתלבשים והולכים להתפנות, ואז נוטלים ומברכים על נטילת ידים והולכים להתפלל.

יום מבורך.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ויש לציין שיש דעות שאכן עדיף ליטול רק פעם אחת, לאחר שמתפנה (לקטנים) ולברך על הנטילה היחידה.
    כי אם נוטל פעמיים, זה לא "חלק" לכל השיטות, סוף סוף יש כאן צד של ברכה על ידיים שכבר נטולות, ולא נכנס לדיון האינסופי הזה שוב, אבל יש שיטות שאכן עדיף ליטול פעם אחת וזהו.
    ונהרא ונהרא ופשטיה

  2. ר' שגיא מתכוין שיש שנהגו ללכת לשירותים לפני נטילת ידים ראשונה, וליטול ידים רק לאחר שמתלבשים, כאמור המשנה ברורה מורה לא כך, אלא כמו שכתבנו, וגם על פי הזוהר יש ליטול ידים מיד כשקמים מהשינה ולא ללכת ד' אמות ללא נטילה ואפילו להמנע מלהשתהות ער ללא נטילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל