לתרומות לחץ כאן

גידול וסירוס חיית מחמד

שאלה:

לאחר התיעצות עם רב הבאנו חתול עבור הילדים האם מותר לסרס אותו בכדי שלא יעשה רעש בתקופת יחום ?
והבנתי שעל פי הזוהר יש בעיה להחזיק חיה טמאה למרות שבחזון עובדיה נראה שמותר, אנחנו כמובן לא מקובלים והשאלה היא יותר מתוך נרווים, האם צריך לחשוש לזוהר בכל זאת או מכיון שיש צורך אז זה בסדר?

תשובה:

שלום וברכה

אפשר לגדל חתול ככל שהוא שמור ואינו מזיק לאחרים, אבל אסור לסרסו, יש שהקלו במצבי דחק על ידי גוי ובגרמא ויש בזה הרבה פרטים, אבל לא על ידי יהודי וללא אמירה לגוי לסרס.

מקורות:

איסור סירוס בעלי חיים נמצא בשו"ע אבה"ע סי' ה' בסופו. וגם סירוס לצורך שמירת בריאותן אסור, ראה בקובץ “המאסף” ה’ סי’ עז שם הובא תשובה ארוכה של היד מלאכי בנושא. שדעתו לאסור משום שברור שאסור לעבור על איסור תורה לצורך הפסד ממון, ואם הבהמה בסכנה אין זה אלא הפסד ממון. ומאחר שיש איסור תורה לסרס בהמה ‘שכתב בארצכם לא תעשו’. אולם בהמשך התשובה (עמוד קיח) כתב שמותר לומר לגוי לסרס כדי לרחם על הבהמה. משום שאנו פוסקים (ראה בית שמואל סוף סי’ ה’) שבן נח לא מוזהר על הסירוס. אלא שאסור לומר לו מצד אמירה לגוי, וחידש שלא אסרו חכמים אמירה לגוי במקום שאדם בהול על ממונו ויש חשש שיעבור על איסור דאורייתא. ובהמשך הובא תשובת האור החיים שהסכים לפסק דינו של היד מלאכי.

תשובות אלו הובאו גם בשו”ת בני יהודה (מהר”י עייאש, ח”ב סי’ מז) ושם חלק עליו, ולדעתו אין היתר לומר לגוי לסרסו בידיים, אלא רק ע”י אמירה לגוי בגרמא (לדוגמא, באופן של שתיית כוס של עיקרין). וראה בפתחי תשובה (אבה”ע סי’ ה’ ס”ק י’) שציין תשובות אלו.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. גם ילך אלהן זה גרוע, מחלות וכו', תן לי התר בכדי שלא אוציא אותו ואאכזב את הילדים לא מתאים לי בכלל צעקות ויללות בבית

  2. הסברנו שסירוס על ידי גוי בגרמא [אינני יודע אם קיים דבר כזה בשירות הוטרנרי] המיקל יש לו על מה לסמוך, ובלי לומר לו במישרין לסרס.

  3. לא הזכרנו למכור לגוי למרות שזה גם יכול להוות קולא נוספת, אלא לרמוז לגוי לבצע עיקור דרך גרמא, אינני יודע אם זה מעשי ומה סוג העיקור שיחשב דרך גרמא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל