לתרומות לחץ כאן

ביטול שיעור קבוע לצרכים משפחתיים

שאלה:

שלום כבוד הרב,
לי ולחבר יש שיעור קבוע שמתנהל מספר שנים מידי ערב. יוצא לנו לעיתים קרובות לבטל את השיעור מכל מיני סיבות (חתונה, אזכרה של חבר או משפחה, זמן איכות עם האישה וכו')

לאחרונה דיברנו והגענו למסקנה שאנחנו רוצים לקבל מסירות נפש עבור השיעור בעז"ה. ויש לנו מספר שאלות:

1. היכן ניתן למצוא הלכות של ביטול תורה? (כלומר באיזה מצבים מותר לבטל שיעור ובאיזה לא, מה הדינים ומה החומרות בנושא)

2. מה בנוגע לחתונה? האם צריך לבטל את השיעור כדי להגיע בזמן לחופה או עדיף מבחינה הלכתית לקיים את השיעור ולהגיע לאחר החופה לחתונה? והאם יש הבדל בין חתונה של חבר לבין חתונה של משפחה קרובה (דודים, בני דודים וכו')?

3. לגבי אזכרה? האם צריך לבטל מפני אזכרה? האם יש חילוק בן אזכרה של חבר לאזכרה של אחד מבני המשפחה הקרובה או הרחוקה?

נשמח ללא קשר לשאלות לקבל המלצות מהרב מה כדאי לנו לעשות כדי שנוכל להתמיד יותר בשיעור

תודה ושבוע טוב

תשובה:

שלום וברכה ידידי,

התפעלתי משאלתך! אשריכם ישראל!

אינני מכיר ספר הלכות מסודר על הלכות ביטול תורה בהקשרים המודרניים שהזכרת… כלומר, יש את הכללים הרגילים המופיעים בהלכות תלמוד תורה של ביטול תורה לצורך מצוה עוברת שאי אפשר לעשותה על ידי אחרים שזה מותר וכל השאר אסור, אבל אתה מעורר נקודות שאינם מצוה פורמלית, אלא יחסי חברה תקינים והנהגה נכונה משפחתית וכדומה, בזה קשה לתת כללים ברורים. טרם שאנסה להמתקד בשאלות אולי אציע הצעה ל"מסירות נפש" שלכם… אולי תנסו לקבל על עצמכם, שיהיה מה שיהיה, כל ביטול שיעור שיהיה, אינו ביטול היום אלא ביטול הזמן המוגדר. כלומר אם יש חתונה בערב שהחלטנו כבר שמגיעים לחופה, אז באותו יום ויהי מה, לומדים לפני החופה, או בבוקר לפני העבודה וכיוצא בזה. אם זה אפשריכמובן.

לעצם שאלותיך:

הנושא הוא מה המשעות של הענין, אם אתה יכול לבוא אחרי החופה וזה בסדר, ודאי אין טעם לבטל שיעור, אבל משפחה קרובה כמו אח או גיס שמחתן, אין מצב שלא להיות בחופה, זה פוגע, זה לא משפחתי וכו', ובאופן זה באים לחופה רגוע ושמח.

זמן איכות עם האשה, ככל שמדובר בסיבה הנצרכת ואין זמן אחר, השמחה בבית היא אבן בנין לכל החיים, זה נותן את הכח להכל, זה המחוייבות שלנו, זו השמחת חיים שלנו וכו', אבל מי אמר שזה חייב להיות על חשבון השיעור? כלומר הייתי מנסה לבטל כל דבר אחר ולא את השיעור, כמובן אם זה לא אפשרי אז לא.

אזכרה, שוב תלוי של מי, ככל שמדובר במישהו קרוב ממש שחייבים להשתתף, מנסים לתאם שעה שנוחה לכולם ולא פוגעת בשיעור, בדיוק כפי שמקובל לקבוע שעה שאינה פוגעת בעבודה, אבל ככל שזה לא מתאפשר ומדובר ממש בדרגת קירבה ראשונה שיש בכך פגיעה אם לא באים, אז אין ברירה.

והעיקר, ללמוד מתוך שמחה, מחוייב שיהיה עול ואחריות, אבל לשים לב גם שלא "מקריבים" דברים יותר מידי חשובים באופן שמביא חלילה לשבירה. לעשות הכל בחכמה, להשלים את החסר, ולהשתדל לא להחסיר, אבל יחד עם זה לא להסתובב עם נקיפות מצפון בזמנים שצריך לבטל.

בהצלחה רבה מאוד!!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *