לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ברכה על חלה מתוקה

שאלה:

שלום,

אני נוהג לקנות חלות מתוקות לשבת לסעודה.
המוכר בחנות אמר לי שהברכה על חלות מתוקות היא מזונות ולא המוציא לחם מן הארץ. האם הדבר נכון?

תודה

תשובה:

שלום וברכה

יש בענין זה חילוקי מנהגים בין אשכנזים לספרדים. מנהג בני אשכנז שככל שיש בבצק רוב מים על פני השמן והסוכר והביצים הברכה היא המוציא, אולם למנהג בני ספרד, כאשר המתיקות מורגשת מאוד כמו חלות מתוקות ממש – הברכה היא מזונות.

מקורות:

פרטי דין זה התבארו בשולחן ערוך ברמ"א שו"ע הרב וס' דעת תורה למהרש"ם, בסימן קסח סעיף ז. על מנהג הספרדים בחלה מתוקה ראה שו”ת אור לציון ח”ב פרק יב סעי’ ד, וראה כף החיים סי’ קסח שם שירא שמים ימנע מאכילת חלה כזו כדי שלא יכנס בספק ברכות. כמובן, שאם אוכלים כמות מרובה מחלות כאלו [כשיעור ד’ ביצים] יש כאן כבר ענין של קביעות סעודה, ובפרט כיחד עם זאת אוכלים עוד מאכלים, ונמצא שאם אוכל שתי פרוסות חלה, ומלבד זאת אוכל דגים ובשר אורז ושאר מעדנים, הכל מודים שמברך עליה המוציא מדין קביעת סעודה וכמבואר בשו”ע שם סעי’ ו. הגרש"ז אויערבך תמה על מנהג הספרדים לברך מזונות על חלה מתוקה, אחר שהיא מיועדת לשובע ולא לקינוח כשאר מיני מאפה מתוקים.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל