לתרומות לחץ כאן

אפשר לדעת מה נסיון ומה כפרה?

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,

לענין השקפה בחיים:
האם משהו שלכאורה קורה לאדם לא נראה טוב איך יכול לדעת אדם אם זה משהו שבא לו כנסיון, שהשם מנסה אותו או אם זה עונש על איזה דבר לא טוב שעשה, והרי היות שרוב בני אדם חוטאים כגון מישהו שכח מלברך אחרי אכילה הרי לא עשה כדין, ואם כן, אז היותר נראה שמשהו לא טוב שקורה לרוב בני אדם הוא איזה שהוא אופן של כפרת עוונות? ואם תאמר מה הנפקא מינה אם זה בא על ידיד חטא או נסיון סוף סוף האדם צריך לעבור מה שמולו, אז מהו הנפקא מינה?

ואם תאמר, בהינתן עובדות שאנו מדברים על מצב שגרוע קורה לאדם, אין לנו אפשרות לדעת בוודאות מה הסיבה לכך.

אך בתור בני אדם, אנו יכולים להתייחס למצב הזה באופן אישי ואתי. יש לנו את האפשרות לחשוב על המצב ולנסות למצוא משמעות למה שקורה, ולפעול בהתאם לכך.

בנוגע לשאלתנו על חטא ונסיון, ביהדות הוראת השם מלמדת שלא כל מצב שגורם צרה או קשיים הוא עונש על חטא, אלא ייתכן גם שזהו נסיון מצד הקב"ה כדי להביא את האדם לרמה יותר גבוהה. בכל מקרה, על האדם להתייחס למצב ולנסות למצוא את הלקח החיובי מתוך המצב הקשה ולפעול בהתאם.

ועל כל זה סוף סוף איך לעבור על הקושי? כלומר אם על השתדלות הדבר לא נראה כ"כ שמצליח מה יש לאדם לעשות כדי להצליח?

נשמח לשמוע יותר. זה דבר שכל אדם מתמודד בין הקטן להגדול.

ולא משנה שיש תמיד להמשיך לעבוד את השם בשמחה ובתיממות ולהיות אהוב אצל השם ואצל הבריות, וקושי כל שהוא לא תירוץ להיות מנובל.

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה ידידי,

קשה מאוד לדעת מה בא כנסיון ומה בא ככפרה, אבל זה גם לא באמת משנה, חכמים אמרו שכאשר אדם רואה שבאו לו יסורים יפשפש במעשיו, וזה אנחנו צריכים לעשות, ואם נמצא בעצמנו חטא, נחזור עליו בתשובה, מה זה משנה אם בגללו בא הקושי או לא, הענישה אינה הנושא שלנו, אותנו מעניין רק להיות עובדי ה' באמת ובלשימות.

שנזכה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל