שאלה:
שאלתי היא, האם פסיק רישיה חייב להיות שהתוצאה תהיה וודאית ב100% או שמספיק גם כמעט וודאית. ידועים לי דברי הבה"ל ברע"ז שגם מה שקרוב לפסיק רישיה נידון כפ"ר וזה בשם המהרש"א אולם מבואר שזה רק מדרבנן. השאלה שלי היא אולי דווקא שם שזו סבירות גבוהה אבל לא ממש כמעט וודאית, האם יש חילוק? לדוג', בן אדם יודע ש99 מתוך 100 פעמים שהוא פותח את הפקק של הקולה הטבעת מתנתקת, אבל ברור לו ש1 או 2 מתוך 100 פעמים היא לא תתנתק (אני לא אומר שזה נכון מציאותית, רק דוג' בעלמא), האם פתיחת הבקבוק אצלו תחשב פ"ר מה"ת או רק מדרבנן וכבה"ל ברע"ז?
תשובה:
מדברי הריב"ש סי' שצד נראה ברור שמה שיש סיכוי של אחד למאה שלא תעשה מלאכה אינו כלום, וזה פסיק רישא גמור.
על גדרי דין זה ומתי יחשב קרוב לפסיק רישא, ראה בהרחבה בשו"ת יביע אומר ח"ד או"ח סי' לז.
שבת שלום.
תודה, עיינתי ביביע אומר אך לא מצאתי את הדין הנ"ל כי התשובה מאד מאד ארוכה. אפשר לכוון אותנו?
הוא מרחיב בזה חלקים רבים בתשובה אבל בעיקר לקראת הסוף.
אין לי כרגע גישה לריב"ש אבל אני רואה בארחות שבת בפרק ל' שמדבר על ציור שהוא קרוב לפסיק רישיה, בהערה הוא מביא את הריב"ש שכל דבר שהוא לא מצב "זר" הוא בגדר פסיק רישיה. אני מבין ש1 מתוך 100 זה נחשב ציור זר ולכן לכו"ע יהיה מן התורה פסיק רישיה. האם מישהו מפרט מה נחשב ציור זר (80 אחוז מן הסתם לא וכו')? אולי מישהו בדור האחרון שבו רגילים לדבר במספרים ואחוזים?
אינני יודע.
השאר תגובה