לתרומות לחץ כאן

מגלגלין חובה על ידי חייב

שאלה:

שלום כבוד הרב,
מה פירוש מגלגלים חובה על ידי חייב וזכות על ידי זכאי ?

תשובה:

שלום וברכה

הכוונה היא שכאשר בורא עולם גוזר על אדם עוגמת נפש מסויימת, וזה צריך לבוא לו על ידי איזה שהוא שליח, נניח שמישהו יפגע לו בפגוש של הרכב, אז הקב"ה יגלגל זאת על ידי אדם שגם הוא לא צדיק גדול… אבל לא יביא רעה על ידי צדיק.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. ודאי שיכול, וכי חייב אחד בלבד יש? גמרא מפורשת היא במסכת גיטין לגבי נירון קיסר שעשה גורלות האם ינצח במלחמתו עם ישראל וקיבל סימנים ברורים להצלחתו, ואז שאל מה יהיה בעונשו… ערק ואיגייר.

  2. תודה כבוד הרב.
    1. תן לי בבקשה דוגמה עם זכאי.
    2. זה סותר את הבחירה החופשית כיוון שברגע שהשם מביא את החייב לחטוא ולעשות רע למישהו אחר אז נשללת ממנו הבחירה החופשית לבחור בטוב ולא ברע ואז גם אין לו שכר ועונש כי שכר ועונש מגיע רק אם יש לך בחירה חופשית. איך זה מסתדר ?

  3. 1. חז"ל מביאים דוגמאות רבות לשני הצדדים:
    מסכתות קטנות מסכת שמחות פרק ח הלכה יד
    ולא עוד אלא שישב עליו ודרש מגלגלין זכות על יד זכאי; ראוין היו ישראל ליגאל ממצרים, אילולי עמדו משה ואהרן, שנאמר ואחרי כן יצאו ברכוש גדול; ראוין היו ישראל לקבל את התורה, אילולי עמדו משה ואהרן במדבר, שנאמר יצפן לישרים תושיה; ראויה היתה פרשת שופטים ליאמר, אילולי עמד יתרו; ראויה היתה פרשת פסח שני ליאמר, אילולי עמדו טמאים; ראויה היתה פרשת נחלות ליאמר, אילולי עמדו בנות צלפחד; ראוי היה בית המקדש ליבנות, אילולי עמדו דוד ושלמה, שנאמר מקדש ה' כוננו ידיך; ראוין היו ישראל ליגאל בימי המן, אילולי עמדו מרדכי ואסתר, שנאמר ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי אתם כי אני ה' אלהיהם. ולא עוד אלא שמגלגלין חובה על יד חייב: ראוין היו ישראל להשתעבד, אילולי עמדו פרעה ומצריים, שנאמר ועבדום וענו אותם; ראויה היתה פרשת מקלל ליאמר, אילולי עמד בן ישראלית; ראויה היתה פרשת מקושש ליאמר, אילולי עמד מקושש; ראוין היו ישראל ליפול בחרב, אילולי עמד בלעם, שנאמר בחרב ימותו כל חטאי עמי; ראוין היו ישראל לעבוד עבודה זרה, אילולי עמד ירבעם, שנאמר וקם העם הזה וזנה אחרי אלהי נכר הארץ; ראוין היו ירושלים ליחרב ובית המקדש לישרף, אילולי עמדו נבוכדנצר וחביריו, שנאמר לכן בגללכם ציון שדה תחרש וירושלים עיין תהיה והר הבית לבמות יער.
    2. הקב"ה רק מזמן לו את האפשרות ולא כופה עליו לבצע וכמו שציינתי מנירון קיסר שהתעשת והתגייר ולא עשה את המעשה הנורא.

  4. ראויים היו ישראל לעבוד ע"ז? כל הדוגמאות האחרות היו על שכר ועונש. דוגמא זו הינה על איסור איך זה מסתדר עם הבחירה החופשית?

  5. אין הכוונה שהם מוכרחים לכך, אלא שהקב"ה יודע היה בנפשם שלא יעמדו בנסיון, השאלה למה בא להם הנסיון על ידי ירבעם, ועל כך נאמרו דברי חז"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל