לתרומות לחץ כאן

קריאת שמע על המיטה למי שהיה ער בלילה

שאלה:

שלום וברכה.
שמעתי בשיעור שמי שנשאר ער כל הלילה גם צריך לקרוא קריאת שמע על המיטה, אבל לא ברכת המפיל.
ואילו לעדות אשכנז – לא צריך למי שנשאר ער כל הלילה.
רציתי לדעת את המקור להלכה האשכנזית.

תשובה:

שלום וברכה

בעצם המקרה הזה שאתה מציין הוא אחד הנושאים שבו יש את ההבדל בין המחוייב על פי פשט לבין הנהוג על פי סוד וחכמת הקבלה. מצות קריאת שמע היא פעמיים בכל יום, שחרית וערבית. קריאת שמע שעל המיטה ענינה שמירה ממזיקים, והיא לא קשורה למצות קריאת שמע [אדם שהתפלל ערבית מוקדם ואינו בטוח שכבר היה צאת הכוכבים לכל השיטות יכוין לקיים באמירה זו מצות קריאת שמע, אבל אדם שכבר קיימה אינו חייב]. אלא שעל פי סוד, מלבד השמירה יש גם תיקונים הנעשים בעולמות עליונים על ידי מצות קריאת שמע שעל המיטה. לכן הספרדים שנהגו הרבה על פי קבלה אומרים זאת גם כשאינם ישנים, וראה כמה הזהיר על כך בס' נהר שלום דף לג לומר בדיוק בזמן חצות הלילה, ואשכנזים רק אם הולכים לישון שאז יש את הנושא הזה של השמירה ממזיקים. כמובן שגם לספרדים אומרים רק את פסוקי קריאת שמע ולא את שאר פסוקי השמירה. אגב, לספרדים שנוהגים כך אומרים בכל לילה לפני השינה את כל שלושת הפרשיות של שמע, בעוד שמנהג אשכנז הותיק היה לומר רק פרשה ראשונה אא"כ הוא חושש שלא קראה בזמנה וכאמור. וכדאי לכל מי שהתפלל לפני זמן רבינו תם לקרוא את כל שלושת הפרשיות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל