לתרומות לחץ כאן

מפתח שנשבר במנעול – הוצאתו בשבת

שאלה:

שלום,
מפתח שנשבר בתוך המנעול בשבת, האם מותר להוציא את המפתח ע"י פלייר או כלי אחר? אשמח למקורות תודה.

תשובה:

המפתח השבור הוא מוקצה, שהרי אינו ראוי לכלום. כמו כן יש לצדד שיש בזה איסור של מתקן כלי ביחס למנעול. הפלייר עצמו הוא מוקצה כלי שמלאכתו לאיסור, אמנם אם עצם הפעולה היתה מותרת זה היה מותר כדי כלי שמלאכתו לאיסור שמותר לצורך גופו, אבל כאמור נראה בעיני פשוט שהמפתח השבור הוא מוקצה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אכן המפתח מוקצה אבל זו לא הבעיה לכן לא הבנתי למה כבודו פותח את התשובה בזה שהמפתח מוקצה, הרי הוא מוציא אותו עם פלייר ונמצא מטלטל מן הצד לצורך דבר המותר,ומותר בכהאי גוונא.
    אלא שכמו שכתב כבודו,גם בעיני נראה שיש תיקון כלפי המנעול,שהרי מנעול שבתוכו מפתח שבור הוא כלי לא שמיש כלל,וברגע שמשחרר את המפתח השבור,נמצא מתקן תיקון גמור שאסור.

  2. זה לא נחשב לצורך דבר המותר אלא לצורך דבר האסור. לצורך דבר המותר זה למשל לפתוח מגירה שיש בה גם דברים מותרים וגם מוקצה וכל פתיחת המגירה היא לצורך הדבר המותר שנמצא בה. כאן הוא מטלטל את המוקצה לבדו כדי להוציאו, זה שהצורך הוא תיקון הדלת לא מגדיר זאת כצורך דבר המותר.

  3. לענ"ד זה מותר על ידי גופו אם יכול על ידי איזה שהוא מקל או סכין וכדומה בגופו ולגבי תיקון יש לציין שדומה לדברי השערי תשובה בסימן שי"ד בסעיף של הפותחת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל