לתרומות לחץ כאן

מפתח נשבר בתוך הצילינדר בשבת – מתקן מנא

שאלה:

יהודי בא לצאת מביתו בשבת, ונשבר המפתח בתוך הצילינדר באופן שא"א לשלוף ביד בדרך רגילה רק ע"י דחיפת סכין פנימה ולאט לאט לגרור החוצה. האם אין בזה משום תיקון בשבת, הלוא סו"ס לא היתה רגילות מבעוד יום?

תשובה:

בהחלט חשש נכון, וראה כאן מה שכתבנו בזה.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. כנראה הבנאדם משוחד. שוב שוחחתי איתו ע"כ ואמר לי שאם מישהו היה בועט כמה פעמים זה היה זז מהמקום. למעשה אמר לי ששאל את הרב אברהם בן חיים כמו"כ הרב יהודה נקי (בעל מעין אומר) ואמרו לו שמותר להוציא כי הדלת לא מקולקלת וזה רק "הסרת מונע" כי זה מקומו של המפתח. ולענין מוקצה טענו שזה כלאחר יד.

  2. הכל תלוי זה בזה, אם זה יוצא בקלות אכן אין קלקול, ואם זה יוצא בבעיטה זה גם כלאחר יד, אבל שני הדברים לא רנאים לי נכונים ברמה הפרקטית, זה לא יוצא בבעיטה, ויש צורך בעבודה מן הסתם כדי להוציא כי זה שבור בפנים, ולכן אני חושש שיש בזה תיקון, לפעמים זה מצריך כלים ומיומנות, וממילא זה גם לא יוכל להעשות כלאחר יד.
    בקיצור הכל לפי הענין.

  3. דבר שנשלף בקלות לא נחשב קלקול, כך הסברא הפשוטה. תאר לך שלא היה שם מפתח שבור אלא חתיכת נייר שצריך לשלוף ולהכניס את המפתח, גם היית רואה בזה קלקול? אבל שוב, בדרך כלל זו לא המציאות.

  4. בדיוק כך אני חושב. ולכן אני מבין לפי התיאור שלו שאי אפשר לקרוא למפתח השבור בתוך היצילינדר-הסרת מונע ושהדלת נחשבת לתקינה. ולכן איני מבין טענת החכמים הנ"ל מכח מה התירו בנקל?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל