שאלה:
שלום לכבוד הרב
האם מותר לקרוא את המגילה בעירבוביה, רוצה לומר בישיבה מעורבת בין נשים לאנשים במקום שידוע שנשים לא מתלבשות באופן צנוע? חוץ מזה, סביר להניח, שיכולים להתעורר בעיות של הרהורי עבירה ותהא גם סכנה נפשית…(ראו קול אליהו קמ"ב, שו"ע הרב דיני שמירת גוף ונפש הלכה ט, קצור שלחן ערוך סימן ג סעיף ח, בן איש חי שנה ב' פרשת פנחס אות יז, שו”ת יביע אומר ח”ג (עמ’ רנג), החיד"א בס' ברית עולם, "והחי יתן אל ליבו לאסור איסור בזה, ואם בסתם ישיבה מעורבת יש איסור, קל וחומר בשמחה",אוצר הגאונים (סוכה נב. סימן קפט), שו"ת ישכיל עבדי (חלק ח דקל"ג)
תודה לכם מראש.
תבורכו מן השמים.
תשובה:
שלום וברכה
אין ספק שאין מקום לישיבה מעורבת בעת קריאת המגילה, ויש לעשות הכל כדי להסביר את זה בצורה נאותה ולקיים את ההפרדה כדת וכדין.
אמנם, במידה ומדובר בציבור מתקרב אצלכם שם בארגנטינה הרחוקה, שאינם יודעים והם רחוקים עדיין, ואם יגידו להם לשבת בנפרד לא יבואו בכלל, יש לשקול את הענין אחרת, כמובן בהתייעצות רב מקומי שמכיר את הסיטואציה.
בהצלחה רבה מאוד תזכו לקדש שם שמים בכל מעשיכם המבורכים.
לכאורה תלוי אם מדובר בבית כנסת (שאז ברור שצריך הפרדה) או בבית פרטי שיושבים שם משפחה וחברים (וממילא רגילים לשבת בערבוביה) ואז בא מישהו וקורא להם.
ככל שזה גם ידידים הייתי מציע הפרדה בשעת תפילה בכל מקרה.
בוודאי שבתפילה צריך הפרדה, אני מדבר על מצב שיצא לי לראות כמה פעמים, שיושבים אנשים ונשים בסעודה, או לפני הסעודה, ומגיע מישהו כדי לקרוא לנשים, וקורא כך.
במקרה כזה אני מסכים. אבל לא כשמתקבצים לשם כך.
השאר תגובה